Om avvikande från olycksplats m. m.
»Man skall icke bättra ont med hälften värre», säger ett visdomsord. Ett bättre varningsmärke finns måhända ej för bilföraren, som råkat in i en kollision och som plötsligt får för sig att försvinna från platsen för att om möjligt undgå efterräkningar. En vanlig sammanstötning behöver ju inte medföra så svåra påföljder, men smitning betraktas som en ful förseelse mot vanligt vägvett. Dessvärre är avvikande från olycksplats, som den vedertagna termen lyder, inte så ovanlig, och gärningen liksom underlåten upplysningsplikt vid trafikolycka är måhända förtjänt av en ytterligare belysning utöver den som finns i FREDRIKSSONS kommentar till 1951 års vägtrafikförordning (VF) och lag om straff för vissa trafikbrott (TL) (s. 207 och 343—346).
Som nyss antytts, är det fråga om två olika gärningar, som dock är nära knutna till varandra: smitning och underlåten upplysningsplikt (resp. första och andra leden i 43 § VF och 5 § TL).
Bestämmelserna rör ett ämne, som mer eller mindre utförligt behandlats i samtliga föregångare till VF och TL. Enligt 1906 års förordning om automobiltrafik (13 § 2 mom.) ålåg det sålunda bilförare »att vid sammanstötning eller annan olyckshändelse icke aflägsna sig från platsen, innan de åtgärder vidtagits, hvartill händelsen skäligen må föranleda». I 1916 års förordning om automobiltrafik medtogs även upplysningsplikt beträffande namn m. m. Det ålåg sålunda förare av bil eller tyngre motorcykel »att vid sammanstötning eller annan olyckshändelse icke avlägsna sig från platsen, innan namn och hemvist uppgivits och andra nödiga upplysningar lämnats samt de åtgärder i övrigt vidtagits, vartill händelsen skäligen må föranleda» (16 § 5 mom.).
I 1923 års vägtrafikstadga — som avsåg alla slags vägfordon — åtskildes för första gången ifrågavarande båda gärningar: »Vid sammanstötning eller annan olyckshändelse må förare av fordon icke avlägsna sig från platsen, innan de åtgärder vidtagits, vartill händelsen skäligen föranleder; ej heller må han undandraga sig att uppgiva namn och hemvist eller lämna övriga nödiga upplysningar om händelsen» (7 § 1 mom.). 1930 års vägtrafikstadga kopierade bestämmelsen (10 § 3 mom.). Denna modifierades år 1934 att avse »sammanstötning, påkörning eller annan därmed jämförlig händelse» och överfördes i den nya lydelsen till 1936 års vägtrafikstadga (8 §).
Till år 1934 hade straffbestämmelser funnits enbart i de administrativa vägtrafikförfattningarna. I och med tillkomsten av 1934 års lag om straff för vissa brott vid förande av motorfordon vidtogs den änd-