TRAFIKNYKTERHETSBROTTEN
AV HÄRADSHÖVDINGEN BERTIL ADÈLL
Efter tillkomsten av trafik med motorfordon började statsmakterna ganska snart vidtaga åtgärder mot onyktert uppträdande i trafiken. Påföljderna ha varit straff och körkortsindragning. År 1920 kom den första bestämmelsen om körkortsindragning — vilken avsåg viss tid lägst två månader, högst två år — för förare, som under färd varit berusad, och år 1925 stadgades bötesstraff för en förare, som synbarligen berörd av starka drycker fört bil oavsett om han tillika överträtt de då gällande hastighetsbestämmelserna. Sedan dess ha såväl de direkta straffbestämmelserna som bestämmelserna för körkortsindragning skärpts, och därjämte har kriminaliseringen utsträckts till allt mindre grad av spritpåverkan. I 1930 års motorfordonsförordning straffades bilkörning av den, som var så påverkad av starka drycker, att han kunde antagas ej ha ägt nödigt herravälde över sina handlingar. Straffet var böter eller fängelse i högst tre månader. Genom lagändring år 1934 blev fängelse i högst ett år normalstraffet och dagsböter, minst tio, kunde utdömas endast vid mildrande omständigheter. Genom 1941 års lag om straff för vissa brott vid förande av motorfordon började man skilja mellan ett svårare och ett lindrigare brott, d. v. s. vad vi numera kalla rattfylleri och rattonykterhet. Straffet för rattfylleri är detsamma i 1941 års lag och den nu gällande 1951 års trafikbrottslag, fängelse i högst ett år eller vid mildrande omständigheter dagsböter, dock ej under 25. Båda lagarna ha samma bevispresumtion för rattfylleri: en alkoholhalt i blodet av 1,5 promille eller däröver utgör bevis för att bilföraren varit så spritpåverkad, att rattfylleri föreligger. —Det lindrigare brottet, rattonykterhet, avser i såväl 1941 års lag som i 1951 års lags ursprungliga lydelse bilkörning av en person, vilken haren alkoholhalt i blodet, som uppgår till 0,8 men ej till 1,5 promille samtidigt som det ej är styrkt, att han varit så påverkad, att rattfylleri föreligger. Straffet är lika i båda lagarna nämligen dagsböter, lägst tio, eller fängelse i högst sex månader. År 1957 ändrades brottsbeskrivningen för rattonykterhet på så sätt att det lägsta straffbara promillevärdet blev 0,5.
Vad angår frågan om körkortsindragning så stadgade 33 § i 1951 års vägtrafikförordning i den ursprungliga lydelsen, att indragning var obligatorisk för körkortsinnehavare, som fällts till ansvar för rattfylleri eller rattonykterhet, och den tid, för vilken indragningen skulle gälla, varierade mellan ett år och fem år, om den skyldige återfallit i rattfylleribrott inom fem år, och eljest mellan sex månader och två år. I samband med sänkningen av den nedre straffbara gränsen för rattonykterhet till 0,5 promille infördes en bestämmelse i 34 § vägtrafikförordningen, att vid rattonykterhet, där alkoholhalten icke uppgått till
22—623004. Svensk Juristtidning 1962