DOMSTOLSPRÖVNING AV ADMINISTRATIVA BESLUT
AV JUR LIC., FIL. KAND. STIG STRÖMHOLM
Den periodiskt uppflammande debatten om allmän domstols rätt att prejudiciellt pröva administrativa beslut torde ha fått ny näring av en i pressen uppmärksammad tvist mellan en stad och en korvförsäljare angående tillämpningen av 1957 års lag om rätt för kommun att uttaga avgift för upplåtelse å allmän plats. Kommunala avgiftsbeslut ha visserligen tidigare varit föremål för domstolarnas överväganden —varom närmare nedan — men då det nu aktuella fallet företer delvis nya aspekter, eller i vart fall innebär en tillspetsning av tidigare behandlade problem, må det tjäna som ursäkt för följande anteckningar.
I det aktuella målet hade Karlstads stad väckt talan mot en korvförsäljare, som enligt muntligt avtal disponerade plats för ett stånd på Stora Torget i staden, med yrkande att försäljaren måtte förpliktas att till staden utgiva upplåtelseavgift för tiden den 1 juli 1959—den 30 september 1960 efter en av stadsfullmäktige antagen och av länsstyrelsen i länet fastställd taxa, vilken beträffande korvförsäljare var graderad efter vederbörande näringsidkares bruttovinst. Korvförsäljaren bestred bifall till stadens talan och åberopade till stöd för sin ståndpunkt, att den ifrågavarande taxan vore lagstridig och därför ej kunde vara bindande för honom.
Om tvistens förhistoria må i korthet anges följande. Avgifter för upplåtelser till korvstånd o. d. å allmän mark torde icke ha varit ovanliga i åtskilliga svenska städer. Städernas rättsliga möjligheter att uttaga sådana avgifter hade icke på allvar ifrågasatts, innan HD i ett känt avgörande1 konstaterat, att någon sådan rätt icke förelåg. För att tillskapa en laglig grund för ifrågavarande avgifter igångsattes utredning angående särskild lagstiftning i ämnet. Sedan tillkallad sakkunnig avgivit betänkande i ärendet, utarbetades inom inrikesdepartementet en promemoria, som sedermera kom att ligga till grund för 1957 års lag om rätt för kommun att uttaga avgift för vissa upplåtelser å allmän plats. Med avseende på beloppet upptogs i lagtexten blott regeln, att sådan avgift skulle vara »skälig» och att kommunala avgiftsbeslut skulle fastställas av länsstyrelse. I förarbetena uppehöll sig emellertid departementschefen, statsrådet Hedlund, tämligen utförligt vid frågan om avgiftens bestämmande.2 Efter att ha konstaterat, att avgifter av ifrågavarande slag icke kunde anses stå i strid mot den kommunala likställighetsprincipen utan snarare vore att betrakta såsom ett uttryck för denna grundsats — särskilda förmåner borde icke utan ersättning tillkomma vissa kommunmedlemmar — framhåller statsrådet, att det ikraft av samma princip vore naturligt att vid avgiftens fastställande beakta bl. a. den vinst, som vederbörande näringsidkare kunde förvänta av en upplåtelse på gynnsamma platser. I detta uttalande göres emeller-
1 NJA 1952 s. 47.
2 Prop. 157/1957 s. 50 ff.
34—623004. Svensk Juristtidning 1962