Notiser 221Betänkande ang. mönsterskydd och brukskonst. Mönsterskyddsutredningen har avlämnat sitt betänkande »Mönsterskydd» med förslag till lag om mönster m. m. (SOU 1965: 61).
Utredningens uppdrag omfattade till en början en reform av den bräckliga mönsterskyddslagstiftningen, representerad av 1899 års lag om skydd för vissa mönster och modeller. Genom tilläggsdirektiv fick utredningen sig anförtrott att även föreslå en definitiv utformning av de provisoriska reglerna i 1960 års upphovsrättslag beträffande skyddstiden för konsthantverk och konstindustri.
Vad angår mönsterskyddet finner utredningen, att 1899 års lag — med dess till metallindustrien begränsade räckvidd — nu bör ersättas med en tidsenlig lagstiftning, gällande för hela industrien. Utredningen framlägger därför ett fullständigt förslag till Lag om mönster.
Utredningen definierar i sitt lagförslag mönster såsom förebilden för en varas utseende eller för ett ornament. Någon inskränkning till enbart prydnadsmönster göres icke, utan ett allmänt utseendeskydd åsyftas. Även s. k. nyttomönster bör således enligt utredningen beredas skydd men endast i vad avser formen eller utseendet i övrigt. Det på några håll utomlands förekommande skyddet för s. k. Gebrauchsmuster avvisas av utredningen.
Inget undantag för särskilda industrigrenar föreslås. Från textil- och konfektionsbranscherna har yppats viss tveksamhet inför ett mönsterskydd, men utredningen har bedömt farhågorna såsom överdrivna och har noterat, att det i de övriga nordiska länderna icke visats intresse för att göra undantag för särskilda industrigrenar.
Såsom allmänna förutsättningar för mönsterskydd kräver utredningen, att en mönsterskapande verksamhet ligger bakom produkten samt att mönstret är nytt i objektiv mening och väsentligen skiljer sig från vad som blivit känt innan mönstret sökes registrerat. Vidare kräves att mönstret blir registrerat hos patent- och registreringsverket. Såsom en nyhet presenteras s. k. samregistrering, innebärande att i en och samma ansökan skall få upptagas 20 mönster, om dessa hör samman med avseende på tillverkning och användning av varorna. Det nu tillämpade systemet med nyhetsgranskning föreslås bibehållet i viss bestämd omfattning, så att blott mönsterregistreringar i Sverige samt kungjorda registreringsansökningar i Danmark, Finland och Norge även som här inneliggande ansökningar bildar granskningsmaterial. Utredningen föreslår att ansökningar om mönsterregistrering skall kungöras med en bild av mönstret och ett tillkännagivande att invändning mot ansökningen kan göras inom två månader. Publicerandet och invändningsförfarandet innebär en genomgripande reform. En annan viktig nyhet är att ansökningshandlingarna på särskild begäran skall kunna hemlighållas under högst sex månader från ansökningsdagen, ett system vartill det finns viss motsvarighet inom patenträtten. Utredningen föreslår i anslutning härtill en ändring i sekretesslagen.
Det mönsterskydd, som utredningsförslaget åsyftar, har givits karaktär av ensamrätt under benämningen mönsterrätt. Såsom intrång i mönsterrätt — medförande straff och skadestånd såsom påföljder — betecknas att olovligen utnyttja mönstret yrkesmässigt genom att tillverka, införa till riket, utbjuda, saluhålla, överlåta eller uthyra varor, som icke väsentligen skiljer sig från mönstret eller som i sig upptagit mönstret. En viss begränsning ligger dock däri, att mönsterrätten enligt förslaget endast skall omfatta de varor, för vilka mönstret registrerats, och därmed likartade varor. Sökanden skall nämligen lämna uppgift om de varor, för vilka han söker mönstret registrerat. Skyddsti-