Ytterligare utvidgning av lagrådet. Sedan 1 okt. 1965 tjänstgör lagrådet på två avdelningar, en ordinarie och en extra. I prop. 1968: 15 föreslås lagändringar som ger K. M:t möjlighet att fr. o. m. 1 april 1968 inrätta ytterligare en extra avdelning. Som motiv för detta förslag åberopar justitieministern den stora arbetsbelastning för lagrådet som kan förutses under de närmaste åren. Enbart förslaget till jordabalk med följdlagstiftning och ett inom kort färdigt förslag till ny fastighetsbildningslag med följdlagstiftning beräknas ta två avdelningar i anspråk under denna tid. Justitieministern framhåller att den intensiva aktiviteten på lagstiftningsområdet är ett uttryck för ständigt stegrade anspråk på insatser från samhällets sida. Det skulle vara ett misstag att utgå från att vi står inför en tillfällig arbetstopp som kommer att följas av en varaktig återgång till förhållandena under 1960-talets första hälft. I ett långsiktigt perspektiv utgör frågan om lagrådets granskningsverksamhet en del av den större frågan om de krav man över huvud taget bör ställa på lagstiftningsmaskineriet i det nutida samhället. Vid en sådan bedömning inställer sig en rad frågor om lagstiftningens funktion, vilka lagar granskningen bör avse och vad den bör ta sikte på, hur lagrådet bör vara sammansatt osv. Inom justitiedepartementet har påbörjats förberedande utredningsarbete i dessa frågor. Den föreslagna utvidgningen av lagrådet bör betraktas som ett provisorium i avvaktan på resultatet av detta arbete. Med hänsyn till den föreslagna ordningens provisoriska karaktär har lagrådet, trots starka betänkligheter mot att en så stor del av de högsta domstolarnas ledamöter skall tas i anspråk för lagstiftningsgranskning, förklarat sig inte vilja motsätta sig förslaget.
A. K.
Betänkande om vatten och avlopp. En särskilt förordnad utredningsman (hovrättsrådet Per-Erik Fürst), som biträtts av två experter (dir. för Svenska vatten- och avloppsverksföreningen Bengt Petrelius och stadsjuristen E. G. Westman), har i dec. 1967 lagt fram ett betänkande om vatten och avlopp (SOU 1967: 65). Betänkandet innehåller förslag till ny lag om allmänna vatten- och avloppsanläggningar, benämnd va-lag, som skall ersätta gällande lag av den 3 juni 1955.
De grundläggande stadgandena om vad som är allmän va-anläggning, om hur sådan anläggning skall utföras, om kommuns skyldighet att sörja för att allmän va-anläggning kommer till stånd m. m. har bibehållits i stort sett oförändrade i den föreslagna va-lagen.
Däremot har gällande lags bestämning av rättsförhållandet mellan huvudman för allmän va-anläggning, dvs. i regel kommun, och anläggningens brukare reviderats. Detta rättsförhållande har enligt 1955 års lag en övervägan-