Dagsbotens storlek
Den 21:sta domarregeln säger: »Lika brott kräver lika straff, och därföre skall man icke se därefter, att en är fattig eller rik, utan straffa den ena som den andra, där lika brott äro». Dagsbotssystemet — som infördes den 1 januari 1932 — följer väl regelns första led, när det gäller bestämmandet av brottets svårhetsgrad genom ådömande av ett visst antal dagsböter, men revolterar i övrigt mot densamma genom att dagsbotens belopp skall fastställas efter den sakfälldes betalningsförmåga eller — som lagen säger — »efter vad som prövas skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt».
De sålunda angivna riktlinjerna sammanfattades av vederbörande departementschef (Gärde) så:
»Med dagsbotssystemet torde — — — ha åsyftats ett fastställande av det penningbelopp, beräknat för dag, som den sakfällde vid bötesdomens meddelande under en längre tid kan antagas böra avstå, med hänsyn till inkomst, förmögenhet och ekonomiska förhållanden i övrigt utan att han därigenom lider nöd eller brister i honom åliggande försörjningsskyldighet. Detta belopp, som den sakfällde med god vilja för varje dag kan lägga å sido, skulle således anses motsvara en dagsbot. — — — Jag anser mig härvid böra förutskicka, att med dagsbotssystemet icke åsyftas någon proportionalisering med matematisk noggrannhet efter betalningsförmågan utan att dagsbotsbeloppets bestämmande bör vara föremål för domstolens fria prövning» (NJA II 1931 s. 14—16). Han framhöll vidare: »Den tanke, som ligger till grund för dagsbotssystemet, är att bötesstraffet skall så avpassas efter den sakfälldes betalningsförmåga, att han med god vilja skall kunna erlägga böterna i penningar och icke behöva undergå fängelsestraff» (ib. s. 17).
Lagrådets majoritet yttrade bl. a.:
»Enligt den uppfattning, som ligger till grund för förslaget, torde i allmänhet dagsboten böra motsvara det belopp, som den sakfällde med avseende å egna nödiga behov, försörjningsskyldighet mot annan och övriga ekonomiska förhållanden kan av sin medelinkomst för dag med iakttagande av den allra största sparsamhet avstå till betalning av böterna, d. v. s. en dagsbot är det belopp, som den sakfällde med hänsyn till sin betalningsförmåga skäligen bör böta om dagen. — — — Det är obestridligt, att grund finnes för antagandet, att dagsbotssystemet kan komma att för vissa betydande befolkningsgrupper medföra en ej oväsentlig nedsättning av de nu vanliga bötesstraffen. Bestämmelserna om bötesminimum 5 kronor och om lägsta belopp för dagsboten 1 krona synes därför erforderliga till förhindrande av alltför små bötesstraff. Även det valda dagsbotsmaximum 300 kronor synes lämpligt. Att inom bötesstraffets område för de sällsynta undantagsfall, där sådant kunde vara möjligt, använda än högre dagsbotsbelopp skulle snarast te sig stötande och knappast vara ägnat att stärka den rättvisa princip, som ligger till grund för dagsbotssystemet. Tillvaron av dagsbotsminimum och dagsbotsmaximum torde dessutom förekomma en alltför matematisk noggrannhet vid dagsbotsbeloppets bestämmande» (ib. s. 21—22).
Dagsbotens minimibelopp bestämdes ursprungligen till 1 kr. och dess maximum till 300 kr. I och med brottsbalkens ikraftträdande den 1 januari 1965 höjdes dessa belopp till 2 resp. 500 kr. Anledningen till höjningen var för-