Sveriges Juristförbunds verksamhet 1.1.1967—30.6.1968
Fördelningsförhandlingar 1967 och 1968
Ramöverenskommelsen av den 15 juli 1966 mellan statens avtalsverk och huvudorganisationerna gäller till och med utgången av 1968. Förhandlingar har ägt rum såväl 1967 som 1968 beträffande fördelning av de totalramar inom vilka löneförbättringarna dessa år skall hålla sig enligt ramöverenskommelsen. Totalramen utgjorde för 1967 4 procent och för 1968 2,5 procent samt därutöver en löneglidningsgaranti om 3 procent för vartdera året. Procenttalen beräknas på föregående års lönesumma. 1967 års fördelningsförhandlingar resulterade i korthet i ett generellt tillägg på samtliga löneplanslöner med 5 procent. För juristförbundets del kunde därutöver några betydelsefulla resultat noteras. I den centrala statsförvaltningen genomfördes åtgärder inom statsdepartementen, statskontoret och riksrevisionsverket. Tjänster i B 5 vid dessa arbetsplatser höjdes generellt till B 6. Vidare lyftes taket för högst-tjänsterna från A 28 till A 30. Inom domarområdet höjdes fiskalslönerna en lönegrad. Vattenrättssekreterarnas lönefråga kunde också bringas till en positiv lösning. Inom polis-, åklagar- och exekutionsväsendet kunde ett antal chefstjänster inom varje område lyftas över till B-planen.
Fördelningsförhandlingarna 1968 resulterade i ett generellt tillägg på samtliga löneplanslöner med 3,7 procent. Kostnadsramen i övrigt togs i anspråk för justeringar av ortsgrupperingen. Ändringar av tjänsteförteckningen förekom inte på den statliga sektorn.
Nytt lönesystem
De tidigare starkt markerade olikheterna mellan statlig anställning å ena samt enskild tjänst å andra sidan har under senare år successivt minskat. Genom 1966 års förhandlingsrättsreform skedde en ytterligare anpassning av statstjänsten till de förhållanden som råder på den enskilda sektorn. På grundval av en anteckning i 1966 års ramavtal utsågs en partsammansatt arbetsgrupp för att undersöka förutsättningarna för att närma det statliga lönesystemet till den ordning, som gäller på den enskilda sektorn. Under hösten 1967 uppdrog civilministern åt en kommitté att bl. a. utreda de offentligrättsliga konsekvenserna av en reform av det statliga lönesystemet. Utredningsarbetet pågår för närvarande. Kritiken mot statens lönesystem är gammal. Såväl arbetsgivar- som löntagarsidan har påtalat brister i rådande system. Arbetstagarna har i första hand vänt sig mot stelheten i systemet som förhindrat en smidig anpassning till den allmänna marknadens löneutveckling. Den kritik mot lönesystemet som framförts från arbetsgivarhåll är delvis av annat slag. Det framhålls att nuvarande lönesystem inte lämnar myndigheterna utrymme att ta ansvaret för lönesättningsfrågorna. Tjänsteförteckningsfrågan klaras oftast av centralt mellan avtalsverket och personalorganisationerna, vilket (enligt arbetsgivarsidan) försvårar en rationell personalplanering. Vidare har framhållits att tjänsteförteckningen på ett olyckligt sätt