Lagstiftningsfrågor vid 1971 års riksdags höstsession
I nedanstående översikt lämnas en kortfattad redogörelse för de viktigaste av de lagstiftningsfrågor som behandlats under höstsessionen med 1971 års riksdag. Liksom i tidigare översikter av samma slag medtages endast sådana ärenden som kan antagas särskilt intressera SvJT:s läsekrets. Skatte-och tullagstiftning förbigås praktiskt taget helt.
Förvaltningsrätt. Den genomgripande förvaltningsreform, som beslöts av 1970 års vårriksdag och som trädde i kraft vid årsskiftet, har kompletterats med en rad konsekvensändringar i skilda författningar. Härigenom har bl. a. förfarandereglerna i olika specialförfattningar samordnats med de nya bestämmelserna i förvaltningslagen och förvaltningsprocesslagen.
Ändringar har också gjorts i den nya lagen om behörighet för allmän förvaltningsdomstol att pröva vissa mål. De rör bl. a. besvärsordningen i vissa mål om avlöning m. m.
Lagstiftningen har trätt i kraft.
Familjerätt. Genom ändringar i adoptionslagstiftningen, vilka trädde i kraft den 1 januari och den 1 juli 1971, likställdes adoptivbarn med andra barn i familjerättsligt hänseende så långt detta över huvud taget är möjligt. Likställighetsprincipen har nu också fått slå igenom i annan lagstiftning än den familjerättsliga. Detta har åstadkommits genom införande i föräldrabalken av en allmän regel om adoptions rättsverkningar, som föreskriver att adoptivbarn skall vid tillämpning av lag eller annan författning, som tillägger släktskap eller svågerlag rättslig betydelse, anses som adoptantens barn och inte som barn till sina biologiska föräldrar. Undantag har gjorts för de fall då annat följer av särskild föreskrift eller av sakens natur. Regeln har ersatt tidigare gällande specialbestämmelser om adoptivbarn i ett stort antal författningar både inom och utom det familjerättsliga området.
På adoptionsområdet har också genomförts en ny lagstiftning om internationella rättsförhållanden. Syftet med lagstiftningen har bl. a. varit att undanröja vissa svårigheter som tidigare reglering medfört vid adoption av utländska barn och att i övrigt åstadkomma en tidsenlig lagstiftning på området. De nya reglerna, som väsentligen ersatt 6 kap. i 1904 års lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap, förmynderskap ochadoption, har upptagits i en fristående lag om internationella rättsförhållanden rörande adoption. Enligt lagen skall svensk domstol pröva ansökan om adoption, om adoptanten eller adoptanterna har svenskt medborgarskap eller har hemvist i Sverige eller i annat fall om Kungl. Maj:t medgivit det. Liksom tidigare skall svensk domstol tillämpa svensk lag vid prövning av ansökan om adoption, även om anknytning finns till utlandet. Domstolen skall också ta viss hänsyn till lagen i främmande stat till vilken barnet eller sökanden har anknytning. Det har inte som tidigare uppställts