Ove Bring 491RANYARD WEST. International Law and Psychology. New York — Leiden 1974. Oceana — Sijthoff. 417 s. Hfl. 55,00.
Den brittiske medicinaren och psykoanalytikern Ranyard West gav 1942 ut ett verk med titeln "Conscience and Society. A Study of the Psychological Prerequisites of Law and Order". West, som utifrån sin praktiska erfarenhet som läkare i mogen ålder börjat intressera sig för statsvetenskap och rättsfilosofi, ville här lansera en psykologisk teori som förklarade rättsordningen, dess uppkomst och natur. Denna studie, tillsammans med en annan där psykologiska principer appliceras på ett antal episoder i modern historia, föreligger nu i volymen "International Law and Psychology".
West hävdar att människan har dels en social instinkt som tjänar hennes behov av att leva i ett fungerande samhälle, dels en självhävdande, aggressiv instinkt som representerar hennes egoistiska intresse, hennes strävan att maximera sin egen välfärd på andras bekostnad. De flesta individer, säger West, uppträder som om deras sociala instinkt mestadels dominerar över deras självhävdande instinkt. I själva verket är existensen av vårt samhälle en bekräftelse på att det förhåller sig på det sättet, att människan — som redan Aristoteles påpekade — i praktiken är ett socialt djur vars ordnade livsföring skulle bryta samman om den aggressiva driften tilläts ta överhanden över den sociala. Rättsordningen kanske ursprungligen har påtvingats ett samhälle av en tyrannisk suverän, men rättens primära funktion är att tillgodose människans behov av att kontrollera sitt eget antisociala beteende. Om den mänskliga naturen i sig varit utrustad med mekanismer som kunde utöva en adekvat kontroll av den egna aggressiviteten och självhävdelseinstinkten, hade — säger förf. — samhället kunnat undvara yttre kontrollmedel i form av lagstiftning och regeringsmakt.
Folkrättsjurister lär inte hålla med West när han väljer en definition av begreppet "rätt" som utgår från existensen av sanktioner. Rättsregler beskrivs som "rules for the guidance of conduct imposed upon a society by its sovereign power, which as such is capable of their general enforcement" (s. 167). Någon internationell rätt i ordets egentliga bemärkelse existerar således inte, endast fromma förhoppningar och "promises which in the very nature of man cannot be kept" (s. 193). Förf. polemiserar mot Brierly som menar att den internationella rätten, i motsats till det internationella samhället som sådant, befinner sig på ett primitivt utvecklingsstadium. Enligt West kan ett internationellt samhälle, i likhet med varje annat samhälle, endast skapas med en rättsordning som grund och utvecklas i takt med denna rättsordning. West vänder sig också mot den förhärskande uppfattningen att internationell rätt kan uppstå ur statspraxis. "It is law that selects and stabilizes the desirable custom; not custom that makes the law" (s. 204).
Det talas mycket om Freud, Oidipuskomplex, inneboende aggressivitet och förträngd sexualitet i den här boken och det är kanske stundom svårt att inse vad detta kan ha för relevans för den internationella rätten. Det är inte individens psykologiska situation som a priori intresserar folkrättsjuristen, utan beteendet hos den grupp som står för det utrikespolitiska beslutsfattandet, närmare bestämt denna grupps känslighet eller brist på känslighet för moraliska och rättsliga normer. Nu sägs det inte mycket om denna gruppsykologiska aspekt i boken — av naturliga skäl — eftersom förf.