sation Plan, Berkeley, Los Angeles 1954; L. Green, Traffic Victims Tort Law and Insurance, Evanston, III. 1958, s. 87 ff; C. Morris och J. C.N. Paul, The Financial Impact of Automobile Accidents, University ofPennsylvania Law Review vol. 110 (1962) s. 913 ff; A. F. Conard m.fl.,Automobile Accident Costs and Payments — Studies in the Economics ofInjury Reparation, Ann Arbor 1964 (vanligtvis betecknad the MichiganStudy); R. E. Keeton och J. O'Connell, Basic Protection for the TrafficVictim. A Blueprint for Reforming Automobile Insurance, Boston, Toronto 1965 (ofta benämnd the Basic Protection Plan).
The Columbia Plan berördes av J. Hellner i SvJT 1967 s. 688 f. Ehrenzweigs bidrag anmäldes av Hellner i TfR 1955 s. 208. Förslaget av Morris och Paul behandlades av Hellner i SOU 1969: 58 s. 63 f. Mest uppmärksamhet torde såväl i Sverige som i många andra länder ha kommit the Michigan Study och the Basic Protection Plan till del. Båda anmäldes av I. Strahl i SvJT 1967 s. 638 ff. De diskuterades också av Hellner i SvJT 1967 s. 688 ff respektive s. 711 f.
Om the Basic Protection Plan se även A. Tunc, Le Projet de loi sur les accidents de la circulation des professeurs Keeton et O'Connell, Revue Internationale de Droit Comparé 1966 s. 439 ff; W. T. Hold, Critique of Basic Protection for the Traffic Victim — The Keeton—O'Connell Proposal, The Insurance Law Journal 1968 s. 73 ff; G. Tinker, Guaranteed Benefits v. Keeton-O'Connell Plan, samma tidskrift 1968 s. 732 ff; F. W. Jung, The Keeton—O'Connell Plan — How Many People Know What It Is?, samma tidskrift 1968 s. 606 ff. Planen i fråga modifierades senare något av upphovsmännen, se deras artikel Alternative Paths Toward Nonfault Automobile Insurance, The Insurance Law Journal 1971 s. 517 ff.
The Basic Protection Plan föranledde American Insurance Association att tillsätta en särskild kommitté med uppdrag att utvärdera projektet. Resultatet härav blev Report of the Special Committee to Study and Evaluation of the Keeton—O'Connell Basic Protection Plan and Automobile Accident Reparations, New York 1968. Rapporten gav uttryck för en positiv inställning till the Basic Protection Plan; härmed hade i praktiken ett stort steg tagits mot införande av no-fault-försäkring i USA (jfr vidare nedan under 10). Om rapporten, se också Tunc, i n. 20 ovan a. a. s. 80 ff, samt dens., La réforme du droit des accidents de la circulation: le projet de l'American Insurance Association, Revue Internationale de Droit Comparé 1969 s. 147 ff.
Ett viktigt steg i utvecklingen blev också den rapport som 1970 framlades av Insurance Department of the State of New York: Automobile Insurance ... for Whose Benefit? A Report to Governor Nelson A. Rockefeller, New York. Detta arbete innehöll ett förslag till nyordning som kom att ligga till grund för den lagstiftning, vilken senare genomfördes i New York och som förde upp denna stat till de ledande, när det gäller ett accepterande av no-fault-försäkringens grundidéer (se n. 112 nedan). I sammanhanget bör också nämnas tio forskningsrapporter, utgivna 1970 av Federal Department of Transportation. Dessa behandlar trafikskadereglerna från olika synpunkter: rättegång, konstitutionella