Jan Carle 137Något om länsrättens handläggning av körkortsmål
Länsrätternas domar i körkortsmål grundar sig på bestämmelser i körkortslagen. I den lagen regleras, så långt det är möjligt, i vilka situationer och undervilka förutsättningar länsrätterna i en eller annan form skall ingripa mot körkortshavaren. Jag tror därför att det kan vara på sin plats att något litet och i korthet redogöra för samtliga återkallelsegrunder. För de allmänna domstolarna kommer egentligen endast de återkallelser, som har anknytningtill olika trafikbrott, att vara intressanta. Jag kommer därför att något mera ingående redogöra för dessa återkallelsegrunder. Övriga typer av återkallelsegrunder kommer jag endast att beröra översiktligt.
Körkortsåterkallelsen är en trafiksäkerhetsåtgärd.. Den används för att få bort de olämpliga förarna från trafiken, även om det inte alltid lyckas. En annan sak är att återkallelsen uppfattas som ett straff, ofta värre än böterna för trafikbrottet.
Länsrätten skall alltså göra en bedömning av förarnas lämplighet som körkortshavare. Brottet blir en indikation på olämplighet. Vissa brott, grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri och rattonykterhet över 0,8 promille, anses dock visa på så allvarliga brister hos föraren, att återkallelser i princip är obligatoriska. Vid andra brott är utrymmet för länsrätternas lämplighetsbedömningar större.
Till att börja med kanske jag bör nämna att min framställning till någon del kan kompliceras av det faktum att en viss förändring av den nuvarande körkortslagstiftningen är i vardande. Det kan därför i några fall vara nödvändigt att redogöra för både den lagstiftning som gäller nu och den som kommer efter den 1 juli 1981. Det bör kanske tilläggas, att de förändringar som kommer har sin största betydelse just för de allmänna domstolarnas möjlighet att vid straffmätningen för brott mot trafikbrottslagen ta hänsyn till körkortsåterkallelsen.
Allmänt ombud
En nyhet är inrättandet av ett allmänt ombud i körkortsmålen. Det allmänna ombudet, d.v. s. kort uttryckt "åklagaren" i körkortsmålen, blir en tjänsteman på länsstyrelsen. Denne tjänsteman skall anmäla körkortshavare till länsrätten för eventuella åtgärder angående körkortet. Det allmänna ombudet får i stort sett det utredningsansvar som en vanlig åklagare har. Inrättandet av ett allmänt ombud i körkortsmålen innebär bl. a. att körkortsprocessen blir kontradiktorisk.
Återkallelse och varning
De körkortsåtgärder som länsrätterna vidtar nu och också kommer att kunna vidta efter den 1 juli 1981 är återkallelse och varning. Vad återkallelse innebär säger sig självt. Varning innebär att länsrätten bedömt, att den förseelse eller vad det är körkortshavaren gjort sig skyldig till är av så allvarlig art att förutsättningar för återkallelse i princip föreligger. Länsrätten har emellertid ändå av något skäl ansett, att det räcker med en mindre ingripande åtgärd. Det är då varning aktualiseras.
"Erinran"
För närvarande kan länsrätterna också meddela en mildare form av varning, som jag för enkelhetens skull kallar "erinran". Det är nämligen det namn,