420 Bengt WieslanderRadionämnden och yttrandefrihetens gränser
I SvJT 1981 s. 719 har Anders Litzén skrivit en mycket intressant artikel om ett rättsfall om yttrandefrihetens och tryckfrihetens gränser med anledning av det s. k. Sunday Times Case.
I slutet av artikeln tar Anders upp frågan om en tidningsartikel i motsvarande situation kunnat föranleda ett ingripande i Sverige och finner att svaret är nej. Allra sist säger Anders att det dock förekommit fall även i Sverige av olämplig publicitet som kunnat inverka på avgörandet i pågående mål vid domstol och tar som exempel att TV inför tingsrättens förhandling i mål om åtal mot bröderna Bonnier sände ett program som enligt Anders innebar ett visst misstänkliggörande av dem. Han påstår att programmet sändes i repriskort innan målet efter överklagande skulle avgöras av hovrätten trots att radionämnden prickat programmet. Detta påstående är tyvärr felaktigt. Programmet väckte visserligen stor uppmärksamhet och föranledde debatt i dagspressen bl. a. rörande lämpligheten av att sända programmet, innan rättsfrågan var avgjord. Rätta förhållandet är dock att radionämnden genom beslut den 22 juni 1977 fann att programmet inte stred mot radiolagen och avtalet mellan staten och Sveriges Radio om programverksamheten.
Anders' misstag, som ju inte i och för sig inverkar på de förhållanden han vill belysa genom artikeln, ger mig dock anledning att komma med några synpunkter i sammanhanget. Radionämnden är som bekant en statlig myndighet — helt fristående från programföretagen — som har till uppgift att genom efterhandsgranskning övervaka att programföretagen följer föreskrifterna i radiolagen och de närmare bestämmelser om programverksamheten som har tagits in i avtal mellan regeringen och företagen.
Det förekommer ibland uppgifter i massmedia att programföretagen sänder program i repris i TV eller radio trots att radionämnden funnit att programmet stått i strid med radiolagen eller nyssnämnda avtal. Samma påstående får man ibland höra av juristkolleger och andra bekanta. Jag har då, såsom mångårig ordförande i radionämnden, lugnt kunnat svara att det aldrig förekommit att något TV- eller radioprogram som fällts av radionämnden har sänts i repris i oförändrat skick. Däremot har det förekommit att sådana program sänts i repris, sedan programföretaget rättat till det förhållande som föranlett radionämndens fällning. Exempel härpå är när programmet fällts därför att det innehåller en saklig felaktighet på någon punkt. I ett fall har också förekommit att vissa uppgifter och bilder om reservpolisens utrustning i ett program om polisen, som fälldes av radionämnden, ett par år senare återkom i ett helt annat program om polisens organisation och verksamhet. Även detta sistnämnda program fälldes av radionämnden.
Jag tycker mig alltså kunna påstå att programföretagen allt sedan radionämnden kommit till har respekterat radionämndens fällande beslut. Det vore väl för övrigt konstigt om så inte hade varit förhållandet (och radionämnden inte hade reagerat).
Som exempel på programföretagens inställning kan erinras om att programdirektören i Sveriges Riksradio med anledning av den debatt som förra året fördes beträffande ett program som radionämnden fällde uttalade att den som inte vill eller inte anser sig kunna följa de avtal och lagar som styr programverksamheten skall heller inte ha rätt att göra program.
En omständighet som kan ha bidragit till det missförstånd som jag nu försökt klara ut är att radionämnden, liksom JO, inte bara fäller eller friar i