Kommentar till en recension
Med somliga avhandlingar tycks det förhålla sig som med bilmärket Citroen; somliga gillar den direkt medan andra aldrig riktigt kan förlika sig med den; reglagen sitter inte på samma ställe som i andra bilar, fjädringen är annorlunda och den uppför sig inte på samma sätt på vägen som konventionella bilar, även om inget kan invändas vare sig mot komfort eller väghållning.
Min avhandling liknar i mångt och mycket, efter vad som på olika vägarkommit till mina öron, en Citroen. I SvJT 1988 s. 23 ff provkördes den av Per Olof Ekelöf och Nils-Eric Sahlin. Ekelöf åkte med hela vägen, förbi processens funktioner, bevisvärdering, bevisbörda, begreppsbildning m. m., och även om Ekelöf inte gillade vägvalet klev han så småningom oskadd ur och tyckte, såvitt jag kan förstå, att åkturen var, om inte angenäm, så i vart fall intressant.
Sahlin däremot, tycks ha hyst motvilja mot att ens sätta sig bakom ratten och väl där verkar han, av ropen att döma, ha blivit vettskrämd. Provturen blev också kort. Han kommenterar endast kap. 4 i min avhandling, där jag framför flera kritiska synpunkter på värdemetoden. Sahlin bemöter en del av denna kritik och påstår därvid upprepade gånger att jag inte har förstått eller totalt missuppfattat värdemetodens mest grundläggande delar samt att jag brister i elementära kunskaper i sannolikhetsteori. Han avslutar med att säga att kapitlet är rikt på ord men substanslöst och att det är skrivet på ett förvirrat och oreflekterat sätt.
Ofta kan det nog vara klokt att inte bemöta en recension. Karaktären hos denna recension är emellertid av en sådan beskaffenhet att den kräver ett genmäle.1 Anledningen härtill kommer att framgå i det följande, där jag punkt för punkt tar upp Sahlins invändningar. Innan jag kommer in på de olika punkterna skall dock först ett allmänt påpekande göras. I sin artikel talar Sahlin genomgående om "bevisvärdeteorin". Han använder således bestämd form och antyder därmed att värdeteorin skulle vara enhetlig. Studerar man det som finns skrivet om metoden ifråga finner man emellertid att det bland dem som företräder den finns delade meningar om många väsentliga saker, t. ex. råder oenighet om huruvida kausalitet bör vara ett kriterium på bevisvärde,2 hur motverkan skall bedömas,3 hur man skall förfara om ett
hjälpfaktums existens är osäker4 och om, vid slutlig osäkerhet, intuitionen bör ges företräde framför en formelsammanräkning.5 Meningsskiljaktigheter råder även på andra områden. Till en del av dessa återkommer jag i den följande framställningen, eftersom de aktualiseras av Sahlins egen recension.
1. Jag har i min avhandling hävdat att man enligt värdemetoden inget vet om temats osannolikhet och därvid hänvisat till explicita uttalanden av Ekelöf— teorins upphovsman — samt Stening, vars avhandling "Bevisvärde" handlade om värdemetoden.6 Sahlin hävdar emellertid att värdemetoden, eller bevisvärdeteorin som han föredrar att kalla den, visst ger ett besked även om sannolikheten för temats negation och söker att visa detta. Han kommer så småningom fram till att om sannolikheten för temat givet bevisningen är t. ex.0.8, så är sannolikheten för att temat inte är riktigt lägre eller lika med 0.2. Någonstans mellan 0 och 0.2 ligger således, enligt Sahlin, sannolikheten för temats negation. Sahlin konkluderar sedan att vi visst vet något om temats osannolikhet, men att vi inte vet något bestämt om detta. Han framhåller sedan att det är en klar skillnad mellan att inte veta något med bestämdhet och att inte veta något alls.7
Hur förhåller sig nu denna Sahlins uppfattning till vad som anförts av Ekelöf och Stening? Ja, som jag tidigare påpekat säger dessa uttryckligen att vi inget vet om temats osannolikhet.8 De är mycket tydliga på den punkten varför någon risk för missförstånd knappast kan föreligga. Det är dock möjligt att Ekelöf, när han säger att vi inget vet om temats osannolikhet, uttrycker sig på detta vis därför att det inte går att säga något bestämt om temats osannolikhet. När det gäller Stening uttrycker han i ett exempel saken så, att sannolikheten för att bevisfaktum inte bevisar temat är 0.2, men att vi inget vet om hur ofta temat inte föreligger. Det förefaller som om Stening inte vill tillräkna restvärdet 0.2 temats negerade version, men detta beror förmodligen
på att det ifrågavarande värdet är osäkert.9 Sahlin vill däremot tveklöst tillräkna restvärdet temats negerade version. Då restvärdet inte kan bestämmas är ett sådant tillräknande dock inte möjligt. Sannolikheten blir därför ensidig.
Det är möjligt att det på den nu diskuterade punkten föreligger meningsskiljaktigheter mellan olika företrädare för värdemetoden. Men troligt är dock att det blott rör sig om skillnader i uttryckssätt. Hur det nu än förhåller sig härmed saknar dock detta betydelse för relevansen av den kritik jag framfört och som jag återkommer till under punkt 3 nedan. Även om man kan hålla med Sahlin om att det i och för sig föreligger en skillnad mellan att inte veta något och att inte veta något med bestämdhet, så blir denna skillnad likväl betydelselös i slutändan. I den praktiska beslutssituationen tvingas vi, även med Sahlins tolkning, att agera som om vi inget vet om sannolikheten för temats negerade version. Om vi nämligen inte vet mer än att sannolikheten för temats negerade version i visst fall ligger mellan t. ex. 0 och 0.2, får vi ju rimligtvis i en beslutssituation handla som om vi inget alls vet om temats osannolikhet. I denna situation existerar med andra ord inte temats negerade version som ett beslutsalternativ som det är möjligt att ta ställning till. Och inte ens Sahlin menar, såvitt jag kan förstå, att vi skall våga höfta ett värde inom det osäkra intervallet och likväl göra ett bestämt uttalande om temats osannolikhet. Mot denna bakgrund blir Sahlins invändning, att vi får skilja mellan att inte veta något och att inte veta något med bestämdhet, i detta sammanhang poänglös.10
Angående Sahlins framställningssätt på denna punkt vill jag här avslutningsvis framhålla följande. Han säger att "Lindell hävdar" att man inget vet om temats osannolikhet och visar att detta mitt föregivna påstående strider
mot "elementär sannolikhetsteori", att det är "nonsens".11 Det är emellertid inte jag som hävdar detta utan Ekelöf och Stening, vars uttalanden jag tydligt hänvisar till och sedan vänder mig emot.12 Min egen uppfattning är ju att man kan uttala sig om temats osannolikhet.13 Sahlin tillskriver således mig det påstående som jag själv kritiserar och återger därmed min framställning på ett felaktigt sätt.
2. Något som jag också invänt mot värdemetoden är att kravet på orsakssammanhang mellan tema och bevisfaktum (detta krav uppställer dock inte Stening) inte står i överensstämmelse med att bevisbedömningen bör vara förutsättningslös. Enligt värdemetodens bevisrelation, temat skall ha orsakat beviset, måste man ju utgå ifrån att temat utgör en förfluten händelse, som således har inträffat.14 I annat fall kan man omöjligen tänka sig att ett bevis har orsakats. Sahlin bestrider emellertid att man behöver göra några som helst antaganden — inte ens hypotetiska — om att temat har inträffat, och hävdar att det enda man behöver fråga sig är huruvida den kausala mekanism, som förbinder temat med bevisfaktum, fungerat eller ej.15 Sahlin säger vidare att temat är beviset om mekanismen fungerat och att om mekanismen inte fungerat vi inget vet om huruvida temat har inträffat eller ej.16
För att den nämnda bevisrelationen skall bli möjlig att använda måste man emellertid, som sagt, utgå ifrån att det rör sig om en inträffad händelse och således i denna mening (hypotetiskt) anta att temat har inträffat. Kravet på orsakssammanhang torde vidare, som jag framhållit, även på annat sätt innebära att bedömningen inte blir förutsättningslös. I mitt exempel, där ett rån inträffat och B därefter lämnat stan, blir, när orsaksrelationen skjuts i förgrunden, risken enligt min mening stor för att den hastiga avresan tillmätsett alltför högt bevisvärde. Det finns ju många anledningar till att B kan antas ha lämnat stan. Men när man söker orsakssamband av det slag som nu diskuteras söker man naturligen vissa bestämda orsakssamband, nämligen sådana som avser relationen mellan bevisfakta och ett på förhand bestämt angivet tema.Därmed styrs kausalitetsbedömningen redan från början in på det, som t. ex. åklagaren i ett brottmål angett som bevistema. Det blir på detta vis lätt hänt att man inte observerar att ett bevis kan ha orsakats av något annat än av det på förhand angivna bevistemat. Jag menar sålunda att värdemetoden, genom sin fokusering på orsakssamband, kastar om frågeställningen på ett sådant sättatt bedömningen inte blir förutsättningslös. I stället för att fråga: Har tematorsakat beviset?, bör man därför säga: Här föreligger vissa bevis. Bevisar dessa temat? Därmed undviks den styrning som ett krav på orsakssammanhang lätt kan förorsaka. Jag vill i detta sammanhang också framhålla att den kausalitet som man hänvisar till är föga utredd.17 Med hänsyn härtill samt med tanke på att i vart fall vissa företrädare för värdemetoden förkastar vaga
— eventuella18 — kausalsamband finns enligt min mening en risk för att bedömaren i betydande omfattning drivs till att göra sådana förutsättningar som jag varnat för. Detta för att metoden skall kunna bli praktiskt tillämpad i inte alltför liten utsträckning.19
3. I min avhandling påstår jag också att vad som är sannolikt lätt blir enformuleringsfråga och anför därvid följande exempel:
Version 1
Tema: A hade stöldavsikt.
Bevisets bevisvärde för temat, att A hade stöldavsikt, är 0.5.
Om temats osannolikhet, d. v. s. frågan om A inte hade stöldavsikt, vet vi ingenting.
Version 2
Tema: A hade inte stöldavsikt.
Bevisets bevisvärde för temat, att A inte hade stöldavsikt, är 0.5.
Om temats osannolikhet, d. v s. frågan om A hade stöldavsikt vet vi ingenting.
Min kritik mot värdemetoden i detta avseende grundar sig naturligtvis på påståendet att vi inget vet (eller inget bestämt vet) om temats osannolikhet. Innan jag kommer in på Sahlins invändning häremot skall jag först — helt kort — göra några erinringar om vissa grundläggande begrepp inom bevisrätten.
De erfarenhetssatser som används vid bevisvärdering utgör generella satser grundade på induktion. Dessa kan vila på gjorda iakttagelser, t. ex. har det iakttagits att om A så B i fem fall av 10, vilket innebär att A och B följts åt ifem fall av 10 och att B inte förekommit i de övriga fem fall där A iakttagits. De erfarenhetssatser som används vid juridisk bevisvärdering grundar sig dock som regel på livserfarenheten, varvid vi inte känner till den exakta fördelningen mellan de positiva och negativa instanserna. En sådan erfarenhetssats har dock samma innebörd som en statistisk.
Enligt värdemetodens terminologi är — för att anknyta till exemplet ovan —A ett bevisfaktum och B ett bevistema. Värdemetoden säger nu följande: A har ett bevisvärde för B på 0.5, men vi kan inte uttala oss om sannolikheten för icke-B. Anledningen härtill sägs vara att kunskapssituationen skulle vara sådan att endast en ensidig sannolikhet är rimlig (kunskapen är begränsad).20
Dessutom kan det finnas okända faktorer (bevis) vilka — om de vore kända —skulle kunna förrycka bedömningen.21
Denna (ensidiga) syn på sannolikheten har jag från flera utgångspunkter starkt satt ifråga. Om B inte förekommit i fem fall av 10, där A iakttagits, kan man väl inte säga att man inget vet om B:s icke-existens givet A. Särskilt tydligt framgår detta enligt min mening i de fall där erfarenhetssatsen vilar på gjorda iakttagelser. I sådana fall har man ju på empirisk väg kunnat fastställa att B inte följt på A i fem fall av 10. I rättsliga sammanhang skall dessutom temats sannolikhet bedömas endast på grundval av det eller de bevis som har införts i målet. Har således enbart bevisfaktum A införts följer härav enligt min tolkning av RB 35:1 att vi kan och skall uttala oss även om osannolikheten. Det i målet införda materialet skall alltså betraktas som det totala materialet. Därmed ges inte något utrymme för någon osäkerhet.22
Angående hänvisningen till kunskapssituationen menar jag vidare att man bör vara försiktig med att dra slutsatser om denna med utgångspunkt från hur en utsaga är formulerad. Antag att det i en väderleksrapport sägs att sannolikheten för att det skall bli regn i morgon är 50 %. Denna skattning grundar sig på en information som vi kan anta är omfattande, d. v. s. all relevant väderinformation har beaktats. Vi kan vidare anta att den information som kommit fram endast avser sannolikheten för regn och inte någon annan vädertyp. Informationen ifråga säger att det erfarenhetsmässigt blir regn i 50 % av fallen och att det i de övriga 50 % av fallen, givet informationen ifråga, inte blir regn. Man skulle därför kunna välja att i stället säga att sannolikheten föratt det inte blir regn givet informationen ifråga är 50 %. Särskilt i ett sådant fall där informationen är omfattande kan man också fråga sig varför sannolikheten skall betraktas som ensidig. Vilken mer information kan tänkas komma fram? På vilket sätt är kunskapssituationen otillfredsställande? Och hur skall detta avgöras?
Låt oss nu, bl. a. mot denna allmänna bakgrund, granska Sahlins invändning mot mitt påstående att sannolikheten blir en formuleringsfråga. Sahlin menar att jag sammanblandar sannolikheten för temats negation givet beviset med bevisets bevisvärde för temats negation.23 Han menar således att om sannolikheten för A givet bevisfaktum B är 0.5, bevisets bevisvärde för icke-A ligger någonstans mellan 0 och 0.5 och att ingenting förändras om vi i stället gör negationen till bevistema. Sannolikheten för denna ligger fortfarande mellan 0 och 0.5.
Enligt min mening kan man dock inte, när man bedömer version 2 (den negativa), samtidigt uppställa den version där temat inte är negerat och utifrån denna jämförelse säga att resultaten blir lika i båda fallen. Varje alternativ måste i stället bedömas helt självständigt. Vad värdemetoden säger är vidare att vi inget vet om temats osannolikhet (eller inget bestämt vet om detta). Man får här skilja mellan vad det föreliggande temats sannolikhet avser och ett temas negation. Detta blir tydligt när man bedömer de olika versionerna fristående från varandra.
I de fall det slutgiltiga bevistemat är negerat beror detta på att bevisbördan avser icke-existensen av en omständighet. Vi skall således bedöma sannolikheten för en negation (icke-A). Detta temas osannolikhet avser emellertid inte en negation utan existensen av omständigheten ifråga (sannolikheten för A). Om bevisbördan avser icke-existensen av en omständighet och domaren skall bedöma om han vet något om sannolikheten för detta tema, lär han inte först formulera om temat till ett positivt sådant, vilket Sahlin tycks göra, för att sedan säga att han inte kan uttala sig om detta. Han bedömer rimligtvis alternativet självständig utifrån värdemetodens påstående att vi inte kan uttala oss om ett temas osannolikhet.
För att exemplifiera det nu anförda kan vi anta att parterna i ett civilmål tvistar om huruvida ett anbud avgetts eller ej. Käranden, som hävdar detta, åberopar ett vittne som påstår att han närvarit när anbudet gavs. Svaranden anför emellertid vissa hjälpfakta som förringar tilltron till vittnet. Rätten uppskattar härefter sannolikheten för att bevisningen ifråga bevisar att ett anbud har avgetts till 0.5. Något bestämt uttalande om detta temas osannolikhet kan därmed inte göras. Antag nu att rätten i stället beslutar sig för att lägga bevisbördan för att ett anbud inte har avgetts på svaranden. Vad är då sannolikheten för detta tema? Ja, värdemetoden säger att vi inte kan uttala oss om temats osannolikhet. Vad är då naturligare än att tillräkna vad som i den förra vändan var ett restvärde (sannolikheten för att bevisningen inte bevisar temat) detta temas sannolikhet, medan restvärdet denna gång hoppar över till andra sidan av sannolikhetsskalan och kommer att avse det ifrågavarandetemats osannolikhet. Att följden blir denna blir särskilt påfallande när man betänker att domaren bedömer alternativet självständigt.
Jag vill även framhålla att den osäkerhet som restvärdet uttrycker inte är avhängig någon viss speciell egenskap hos ett bevis, utan är ett uttryck för en osäkerhet som förläggs på ena sidan av sannolikhetsskalan. I vart fall gäller detta på ett bevisvärde som ligger omkring 0.5. Men sådana bevisvärden är å andra sidan vanligt förekommande. Härvidlag kan således knappast kausaliteten tjäna som ett sådant selektivt kriterium som med nödvändighet knyterrestvärdet till endast den ena sidan av sannolikhetsskalan. Om bevisfaktum
har orsakats av temat X (eller kommer att orsaka detta tema) kan man ju aldrig veta, utom möjligtvis i efterhand. Därför för man söka uppskatta sannolikheten för ett orsakssamband. Är sannolikhetsvärdet 0.5 och restvärdet således ligger mellan 0 och 0.5 är det i själva verket lika sannolikt som motsatsen att bevisfaktum har orsakats av temat. Domaren kan därför i viss utsträckning välja hur han vill förlägga restvärdet (jfr väderexemplet ovan).När det gäller bevisbördan för rättsfakta styrs dock denna många gånger avklart uttalade rättsregler. I sådana fall kan domaren inte välja. På annat sätt kan det förhålla sig vid bevisningen av bevis- och hjälpfakta.
Sahlin fortsätter emellertid sin kritik på denna punkt med att säga att jag, om jag studerat motverkansformeln, skulle ha insett att man i detta fall får besked om temats osannolikhet. Han avstår emellertid ifrån att visa detta"eftersom det tillhör något av det första man lär sig om teorin".23a
Till detta vill jag säga att min kritik främst avser det fallet att någon motverkan inte föreligger, vilket jag markerat genom att påpeka att det i exemplet antas föreligga endast ett bevis.
Aven om jag inte berört motverkan annat än i förbigående har jag emellertid utgått ifrån att vi även i dessa fall — när det gäller det sammanvägda bevisvärdet — inte får något besked om temats osannolikhet. Jag har här tagit fasta på att man skiljer mellan bevisningens inriktning före och efter det att en integrering har skett i motverkansformeln. Att det före integreringen föreligger bevis som talar för resp. emot temat är väl självklart och behöver väl egentligen knappast påpekas. Detta nämns dock i kap. 6.24 Såsom motverkan framställts av Stening och Ekelöf, men även andra, avser emellertid sannolikheten efter integreringen blott frågan om temat bevisats vara sant. Man utgårdär vid från sannolikheten för att huvudbeviset bevisar temat och sannolikheten för att temat inte bevisas vara falskt av motsatsbeviset.25 Enligt denna variant av motverkansformeln kommer vi således att erhålla ett sammanvägt bevisvärde som avser temats sannolikhet medan vi inte kan uttala oss om temats osannolikhet.26 Min kritik blir därvid av relevans.26a Det finns emellertid andra varianter av motverkan.27
4. Sahlin är även kritisk mot att jag i kap. 4 gör jämförelser mellan Carnaps och Keynes logiska sannolikhetsbegrepp och värdemetoden, eftersom det rör sig om artskilda metoder.28 Sahlin tycks tro att jag velat beskriva bevisvärdeteorin med utgångspunkt från det logiska sannolikhetsbegreppet och att detta är syftet bakom presentationen av det logiska sannolikhetsbegreppet. I stället förhåller det sig så, att jag velat ge läsaren en inblick i hur olika sannolikhetsbegrepp är konstruerade och att relatera dem till de villkor som gäller för sanningssökandet i process.29 Detta framgår dels av inledningen och dels av att de olika sannolikhetsbegreppen presenteras under skilda rubriker där värdemetoden presenteras för sig. Vidare påpekar jag själv att värdemetoden och det logiska sannolikhetsbegreppet är artskilda, men detta hindrar inte att de på vissa punkter påminner om varandra. De paralleller som görs är dock fåoch har ett mycket begränsat utrymme i framställningen. I kap. 9 däremot görs direkta jämförelser mellan Cohens "inductive probability" och värdemetoden och där hävdas att värdemetoden till sin karaktär är induktiv. Jag vill även framhålla att jag i kap. 4 gör jämförelser mellan det logiska sannolikhetsbegreppet och den objektiva frekvensteorin, vilket sammantaget med det som ovan anförts klart borde visa att syftet med presentationen av det logiska sannolikhetsbegreppet inte varit att beskriva och förklara bevisvärdeteorin.
Sahlin kritiserar mig i detta sammanhang även för att inte ha presenterat den subjektiva teorin och finner det lustigt att jag, trots att jag inte behandlar denna, likväl använder så mycket subjektiv terminologi.30 Detta beror emellertid på att man, inom ramen för den objektiva frekvensteorin, även uppställt fiktiva klasser och frekvenser. Man har alltså slopat kravet att frekvenserna,som hos von Mises, skall vila på gjorda iakttagelser. Därmed blir emellertid sannolikheten ett uttryck för en subjektiv skattning hos bedömaren, samtidigt som man söker hålla fast vid grundtankarna bakom den objektiva frekvenssannolikheten. På motsvarande sätt kan den logiska sannolikheten, fastän den betecknas som objektiv, omtolkas så att den avser en subjektiv skattning hos bedömaren rörande styrkan av relativa frekvenser. Det finns således inga vattentäta skott mellan subjektiv och objektiv sannolikhet. Detta är förklaringen till min terminologi. Bakgrunden finns också redovisad i avhandlingen.
5. Jag har även hävdat att man med värdemetoden inte kan sammanväga vanlig ordinär bevisning med statistisk bevisning och därvid hänvisat till Stening samt Gärdenfors, vilka förnekar denna möjlighet.31 Även Goldsmith& Andersson32 och Ekelöf33 menar att den ifrågavarande (logiska) samman
vägningen inte är möjlig. Överhuvudtaget har detta betraktats som ett problem i den bevisrättsliga doktrinen.34 Med tanke på de röster som således hörts i doktrinen rörande denna fråga är det minst sagt förvånande att Sahlin— med hänvisning till ett eget arbete — beskrivit mitt påstående som en total missuppfattning. Å andra sidan har jag, kommen så långt i Sahlins recension, nästan vant mig vid hans brist på behärskning och saklighet. Beträffande andra författare som skrivit om värdemetoden avfärdar han dessa med att "de inte alltid lyckats hålla tungan rätt i mun".35 Man kan inte säga att Sahlin brister i tilltro till den egna förträffligheten.
Avslutningsvis. Sahlin har hävdat att jag i min kritik skjuter bredvid målet, ja att jag inte ens siktar i rätt riktning. Om Sahlin kan man å andra sidan utan överdrift säga att han i sin recension med dunder och brak avlossat ett flertal grova salvor. Ifall han siktat och träffat, skjutit bredvid målet eller, förblindad av krutröken mest fört en massa oväsen, överlämnar jag efter dessa påpekanden till läsaren att själv slutligen bedöma.
Bengt Lindell