Befälhavarskap på nöjesbåtar
Ett aktuellt rättsfall
Svea hovrätts dom XV DB 87 i mål B 1759/88 handlar om en yngling som lånat sin mors utombordare — 50 hkr, 5 m och 800 kg — för en tur med en kamrat. Färden slutade på ett timmersläp, där båten kapsejsade. Båda hade druckit sig så berusade under färden att de inte visste vem som kört. Sonen åtalades, på grund av att han inte betryggande kunnat svara för att båten förts säkert.
TR fann det troligast att sonen faktiskt kört — eftersom bara han kände till båten och farvattnet — men ansåg det inte fullt bevisat. Men oavsett vem som kört hade sonen tillhandahållit båten och borde varit nykter därför att hans ställning ombord medförde åliggande att svara för säkerheten. Sonen överklagade.
Svea hovrätt, med en nämndeman skiljaktig, ansåg inte att någon annan än föraren hade en väsentlig säkerhetsfunktion på en så liten båt. Kunde föraren ej utpekas, gick det inte att döma någondera som gärningsman till sjöfylleri. Den åtalade frikändes därför.
Hovrättens domskäl utgår från att båda var tillräckligt berusade för att bli ansvariga men att det inte visats vem som faktiskt kört. Visserligen kräver sjölagen 325 § nykterhet inte bara av den som kör utan också av den som annars fyller en uppgift av väsentlig betydelse för sjösäkerheten. Men en sådan här "mindre fritidsbåt" kan manövreras av föraren ensam, och då, menar hovrätten, återstår normalt ingen uppgift av väsentlig betydelse för sjösäkerheten för någon annan ombord. Åklagaren hade inte heller angett någon sådan uppgift.
Referenten i målet utvecklade sin mening så här. Den tidigare 325 § krävde nykterhet av den som fullgjorde uppgift av väsentlig betydelse för sjösäkerheten, men det ändrades 1985 till att avse "den som framför fartyg eller eljest på fartyg fullgör uppgift av väsentlig betydelse för sjösäkerheten". Ändringen skulle markera att regeln gäller också nöjesbåtar där man saknar skilda uppgifter som bryggbefäl, rorgängare m. m. Det stöder enligt referenten uppfattningen att det i regel bara är föraren på en nöjesbåt som i straffrättslig mening har någon sådan väsentlig säkerhetsuppgift som paragrafen avser. "Endast om båten driver eller ligger förarlös bör det kunna tillskrivas den ombordvarande ägaren, redaren eller befälhavaren att svara för båtens säkerhet och hålla honom straffansvarig för att han inte kan sköta den (jfr RH 1985: 8 där båten var förarlös och ägaren sov ruset av sig ombord)".
Läget var inte sådant, menade referenten, utan här var det antingen sonen som förde båten eller kamraten som anförtrotts uppgiften. Sonen kunde tänkas själv vara ansvarig för sjöonykterhet eller svara för medhjälp till kamratens sjöonykterhet. Men åklagaren hade inte påstått det utan menat att sonen redan genom sin närvaro ombord i ägarens ställe svarade för sjöonykterhet som om han själv fört båten. Det godtog referenten inte.