150 Erik Holmberg SvJT 1992 ULF LINDQUIST och STEN LOSMAN, 1991 års kommunallag. En handbok med lagtext och kommentarer, Allmänna Förlaget, Publica. 156 s.
Riksdagen antog under vårsessionen 1991 en ny kommunallag (SFS 1991:900). Lagen ersätter 1977 års kommunallag och vissa andra författningar, exempelvis 1969 års lag om kommunalt partistöd. Den nya lagen gäller både för primärkommuner och för landstingskommuner. Dessa benämnes där helt enkelt kommuner och landsting. (Jag kommer här att i allmänhet följa regeringsformens terminologi, primärkommuner och landstingskommuner, vilka båda inbegripes under beteckningen kommun.) Hovrättsrådet Ulf Lindquist och förste stadsjuristen Sten Losman har inför den nya lagens ikraftträdande den 1 januari 1992 givit ut en kortfattad kommentar till lagen. Jag tänker här i första hand knyta några reflexioner till frågan vad den nya lagen kan betyda för den kommunala självstyrelsen. ”Svenska folkets urgamla rätt att i kommunerna fatta olagliga beslut”; den definitionen på den kommunala självstyrelsen fick jag under det tidiga 50-talet lära mig när jag arbetade i konstitutionsutskottets kansli. Åtskilligt kunde, så gick resonemanget, tilldraga sig i kommunerna under hägnet av reglerna om den kommunala kompetensen och om kommunalbesvär: om ett tvivelaktigt eller rentav olagligt beslut blott undgick uppmärksamhet till besvärstiden hade löpt ut, fanns ingen appell. Och behövlig tystlåtenhet kunde inte sällan ordnas med hjälp av det diskreta samförståndet mellan kommunens främste och den lokala pressen: det var svårt att överklaga vad man inte visste om.
I allvarligare sammanhang brukade man se den kommunala självstyrelsen som en funktion av två faktorer, dels det fria initiativet — att kommuner inom vida gränser får ”själva vårda sina angelägenheter” — dels den fria beskattningsrätten. Den nya kommunallagen uttrycker det fria initiativet med andra ord, avsedda att fånga upp en utveckling i regeringsrättens praxis. Beskattningsrätten grundas på regeringsformen (1:7 st. 2). Inte på någon av dessa punkter torde man ha åsyftat någon ändring genom den nya lagen.
De viktigaste nyheterna rör den kommunala organisationen. Kommunerna får större frihet att bestämma om den. Utöver fullmäktige är bara styrelse och revisorer obligatoriska och, enligt särskilda bestämmelser, valnämnd och överförmyndare eller överförmyndarnämnd. Även de specialreglerade förvaltningsuppgifterna — socialtjänst, skola, sjukvård, hälsovård, miljöskydd, bebyggelseväsende m. m. — får kommunerna i övrigt sköta efter gottfinnande, självklart med beaktande av jävsregler och andra sådana allmänna styrande regler. Kommunerna kan också i stor omfattning låta förvaltningsuppgifter bli utförda av bolag.
Den nya kommunallagen ger också kommunerna stor frihet i att sköta sin ekonomi. Det sägs i 8 kap. 1 och 2 §§ att kommunerna skall ”ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet” och ”förvalta sina medel på ett sådant sätt att krav på god avkastning och betryggande säkerhet kan tillgodoses”. Rätten till upplåning är överhuvudtaget inte lagreglerad. Förbud att sälja tillgångar, det må vara fast eller löst, finns inte.