Franskt sakansvar
I rättsfallet Airel inför franska Cour de Cassation och Cour d’Appel de Lyon diskuteras vårdhavarens (le gardien) ansvar för skadegörelse orsakad av den sak han har hand om (du fait de la chose, Cc art 1384) med hänsyftning till en kappseglingsbåt, Cass 9 maj 1990 DMF 1992, 27 och App. Lyon 13 maj 1991 DMF 1992, 30.
Vi kan kanske någorlunda begripa hur en hund eller en folkilsken tjur kan tänkas orsaka en skada, efter en Göteborgsolycka i mars 1992 kanske även hur en spårvagn kan göra det, men det är inte lika lätt för oss att se en segelbåt i den rollen. Det kan ha sitt intresse att se hur domstolarna går till väga.
Händelsen bakom avgörandena ligger så långt tillbaka i tiden som 1977. Den 10 april det året startade segelbåten Airel i en prestigefylld internationell kappsegling i Medelhavet. Ombord fanns ägaren och skepparen S och en besättning på sex gastar, alla fast beslutna att försöka vinna klass 2, där Airel seglade.
Det var hårt väder som inte mattades under dagen, och efter tio timmars segling brast ett backstag. Trots trötthet och inträdande mörker beslöt man att fortsätta. Sedan dess har både båten och besättningen varit spårlöst försvunna. Det har talats om att skepparen skulle ha lämnat livflotten iland för att lätta båten, men det har inte kunnat bevisas att man saknat livflotte ombord.
S’ dödsbo och försäkringsbolag instämdes sedermera av de efterlevande till den drunknade besättningen med krav på flera miljoner francs, vilka krav dödsboet i första hand mötte genom att avsätta en s. k. begränsningsfond avseende det belopp, bortemot 350 000 francs, varmed båtägarens ansvar kunde vara begränsat under sjörättsliga regler. Den diskussionen resulterade i att begränsningen godtogs men skall här lämnas åsido, liksom frågan om risktagande, vars behandling inte så alldeles radikalt skiljer sig från vad man känner från svensk rätt.
Fallet vandrade från stadsdomstolen i Marseille via appellationsdomstolen i Aix en Provence till Cour de Cassation och återförvisades sedermera till appellationsdomstolen i Lyon, vars dom numera vunnit laga kraft.
Avgörandet hängde framför allt på frågorna om responsabilité de fait de la chose (här kallat sakansvar) och vem som svarar som gardien samt i viss mån om kontraktsansvar och risktagande. Aixdomstolen hade avvisat tanken på S ensam som gardien och menat att de ombordvarande var en sammansvetsad besättning som bar sakansvaret gemensamt, medan Cour de Cassation hade funnit detta oförenligt med att S som särskilt kvalificerad varit skeppare och båtens ägare. Appellationsdomstolen i Lyon fann däremot liksom Marseilledomstolen S ansvarig såsom gardien, vilket innebär ett närmast strikt ansvar.
Lyondomstolen uttalade först att omständigheterna kring förlisningen inte kunnat klarläggas men att båten som var avsedd att flyta otvivelaktigt sjunkit med man och allt och att besättningsmännen annars inte skulle ha drunknat. Via principen om samverkande skadeorsaker, där en causa sine qua non räcker för ansvar, kommer man här till att båten orsakat drunkningarna, där vi andra kanske skulle ha ansett att havet var