Aktuella spörsmål
Två juristjubileer
Året 1996 är ett jubileernas år i den europeiska rättshistorien. I Sverige högtidighåller man Upplandslagens 700-årsjubileum och 400-årsdagen av Johan Stiernhööks födelse. Två franska juristjubileer förefaller betydelsefulla nog att bringas i åtanke även i vårt land.
I Lyon och Paris håller man internationella symposier till minnet av Jean Bodin, som föddes år 1530 och som dog 1596. Bodins främsta verk, La République, som utkom 1576, kom att bli en av de intellektuellt mest betydelsefulla argumentkällorna till stöd för den absoluta furstemakten både inom och utanför Frankrike. Verket är alltjämt vida känt, om ock föga läst, och under de senaste tio åren har särskilt amerikanska statsteoretiker och idéhistoriker ägnat det omfattande studier. Som så ofta när det gäller äldre författare, som spelat en avgörande roll i århundradenas offentliga debatt, har bilden av Bodins statsrättsteorier tenderat att alltför mycket förenklas och slätas ut.
Bodin tog sina juridiska examina i Toulouse och inledde sin advokatbana i Paris. Tidigt tog han del i den konstitutionella diskussion som skjutit fart i Frankrike under intryck av religionskrigens spänningar och öppna konflikter. År 1566 ger han ut ett historiskt arbete, Méthode pour la connaissance facile de l'histoire, där han ger uttryck åt en traditionell senmedeltida konstitutionalism: furstemakten skall balanseras av korporationers och ständers inflytande; genom maktfördelning säkras samhällelig harmoni. Mellan detta verk och den stora boken om La République ligger tio år av tilltagande och alltmer nedbrytande samhällelig oro med alltmer brutala konfrontationer — Bartholomeinatten 1574 är den mest kända — och det kan inte råda något tvivel om att det är erfarenheterna av denna utveckling som gör Bodin till uttalad anhängare av en stark, i vissa delar oinskränkt furstemakt. Det är nyttigt, säger han på ett berömt ställe, ”att den suveräne fursten för att kunna styra en stat väl har lagarnas makt under sin egen”.
Furstens makt över lagarna var det mest långtgående och klara uttrycket för en brytning med medeltida konstitutionellt tänkande — ett tänkande vars accent på de styrdas delaktighet i lagstiftningsprocessen hade förstärkts inte minst av 1400-talets kyrkliga reformsträvanden, där konstitutionella och representativa idéer kommit att formuleras och framföras med särskild kraft och med en juridisk skärpa, som under 1500- och 1600-talen kom den utomkyrkliga, världsliga debatten till godo.
Bodins bekännelse till enväldet var emellertid, som forskare under de senaste åren framhävt, långtifrån obegränsad. På två viktiga punkter vill han tillerkänna ständerna en egen beslutanderätt: folkrättsliga åtaganden av fursten kräver enligt Bodin för sin fulla giltighet ständernas bifall, och på samma sätt anser han inte att härskaren kan upptaga skatter utan att ha inhämtat undersåtarnas medgivande i de former som stod till