Felbegreppet vid leverans av programvara
Av bolagsjuristen ViVECA BERGSTEDT STEN
Artikeln diskuterar köplagens tillämplighet på fel i programvara och tar också upp hur frågan behandlas i de skandinaviska grannländerna.
Felbegreppet i systemleveransavtal analyseras i ljuset av IT-branschens standardavtal, som generellt intar en säljarvänlig hållning med snäva möjligheter för köparen att åberopa fel. Författaren menar att säljaren inte kan undgå ett mer vidsträckt felansvar och föreslår införandet av en felbestämningsmodell som tar sikte på det förväntade resultatet snarare än avtalade systemspecifikationer. Avslutningsvis betonas vikten av att noga utforma och precisera innehållet i systemleveransavtal, så att köparens förväntningar på slutprodukten tydligt framgår av avtalet.
1. Inledning
Inköp av skräddarsydda ADB-system1 utvecklade för att möta köparens särskilda behov får allt större ekonomisk och strategisk betydelse. Upphandlingar av dessa system, som med Seipels ord2 beskrivs som en ”totalitet av datorutrustning, kommunikationsutrustning, programvaror, beskrivningar, persontjänster och kunnande”, illustrerar väl IT-juridikens komplexitet. Dessa systemleveransavtal3 reglerar något som till sin natur är immateriellt, som vid avtalsögonblicket kanske bara finns i sinnevärlden som en tanke, och den färdiga produkten är undflyende4 i bemärkelsen att det enda fysiska resultatet kommer att vara magnetdiskar och maskiner, men det som ska utföras och resultatet av detta är högst konkret, i synnerhet om ADB-systemet inte utför sina avtalade funktioner.5
1 ADB-system definieras i Smitt, R., Ossmer, P., Lindberg A., Brinnen, M., 1991, Databranschens standardavtal, som en kombination av maskin- och programprodukter och tjänster, vilka gemensamt ska fungera som en produktionsenhet med ett eller flera ändamål. Beteckningen känns idag något föråldrad, men då den i stor utsträckning används i refererad litteratur, har jag valt att ändå använda uttrycket i denna artikel. 2 Seipel, P., 1986, ADB-avtalens fallgropar, Nordisk Årsbok i Rättsinformatik 1986, s. 11. 3 varmed avses avtal om systemleveranser då flera produkter ska integreras såväl med varandra som med andra produkter hos kunden, Christner, A., 1995, Kommentarer till IT-branschens standardavtal, sid 1. 4 Seipel, a. a. s. 12 beskriver vanliga anledningar till att ADB-avtal havererar och säger bl. a. att ”produkterna och tjänsterna är komplicerade och svårbeskrivna”. 5 Norager-Nielsen, J. EDB kontrakter, 1987, beskriver på s. 46 vad som hände då det amerikanska rymdskeppet Mariner 1 skulle skickas upp för att fotogra-