Aktuella frågor
Problemet lagrådet — oberoende granskningsinstans eller regeringens förlängda arm?
1. Inledning
Min artikel om domstolar och rättighetsskydd i närmast föregående nummer av denna tidning (SvJT s. 426–457) innehöll bland annat kritik mot det lagråd, bestående av justitierådet Staffan Magnusson (ordf.), förre presidenten i Försäkringsöverdomstolen Leif Ekberg och regeringsrådet Leif Lindstam, som under de senaste åren haft att bedöma två (numera tre) konstitutionellt tvivelaktiga lagförslag och därvidlag inte visat någon egentlig vilja att verkligen analysera och pröva förslagens grundlagsenlighet. Det rör sig dels om ett förslag till inomkommunal skatteutjämning, vilket detta lagråd godtog trots att ett tidigare lagråd avstyrkt i osedvanligt tydliga ordalag, vidare ett förslag om ökad statlig eller snarare regeringskontroll över av staten bildade stiftelser, vilket först avstyrktes men sedan efter vissa ändringar godtogs, utan att de konstitutionella konsekvenserna blivit ordentligt utredda samt numera även förslaget till lag om kärnkraftens avveckling. Detta, som presenterades i en lagrådsremiss från närings- och handelsdepartementet den 12 juni och behandlades av lagrådet i ett yttrande den 17 juni, således blott tre arbetsdagar senare, berördes inte i min nämnda artikel, men tilldrog sig däremot betydande intresse i delar av pressen. Särskilt i tidningar som ogillar kärnkraftsavvecklingen förekom kritik mot lagrådets snabba hantering av den svåra frågan och påstått bristfälliga analys av väsentliga juridiska frågor.1 Syftet med denna artikel är att i någon mån försöka utröna om denna kritik varit berättigad samt att bedöma vilka rättsliga och konstitutionella konsekvenser detta i så fall har. Förslaget till avveckling av kärnkraften har väckt starka reaktioner och kan utan tvekan betecknas som ett av de mest kontroversiella lagförslagen i Sverige i modern tid. En majoritet av de tillfrågade remissinstanserna har — ehuru lagrådet lyckats uppfatta saken annorlunda — faktiskt avstyrkt förslaget eller, utan att helt vilja avstyrka det, varit starkt kritiska till enskildheter i detsamma. Jag har själv, i likhet med många andra juridiska experter, blivit tillfrågad av företag som berörs av förslaget om min uppfattning om det och därvidlag framfört kritik på vissa punkter (vilka lär framgå nedan). Det viktiga i detta sammanhang är dock inte att diskutera förslagets lämplighet som sådant utan att bedöma om lagrådet utfört sin granskningsuppgift på ett sätt som står i överensstämmelse med Regeringsformen 8:18, där det bland annat anges att granskningen skall avse hur ett lagförslag förhåller sig till grundlagarna, rättssäkerhetens krav och rätts-
1 Se t. ex. Svenska Dagbladets huvudledare av den 20 juni 1997, betitlad ”Lagrådet går tillhanda”.