Strindberg och folkrätten
Av professor OVE BRING
August Strindbergs mångsidighet upphör inte att överraska 150 år efter hans födelse. Han var en tidig företrädare för Europatanken, han engagerade sig för det nystartade Internationella Röda korset, en av hans noveller kan ha influerat fredskonferensen i Haag 1899 och sitt sista levnadsår gav han sig in i den utrikespolitiska debatten om försvaret, Östersjön och neutraliteten.1
1. Inledning
August Strindberg förefaller inte, trots sin eklektiska begåvning och sitt engagemang i de mest skilda frågor, särskilt ha intresserat sig för världspolitikens och de internationella relationernas problem. Hans politiska udd i samhällsrelaterade texter var främst inrikespolitisk och kulturkritisk, särskilt riktad mot olika reaktionära företeelser i Oscar II:s Sverige. Ändå kan en uppmärksam läsare finna att hans politiska medvetande också hann med att klämma in ett engagemang för internationella reformfrågor, närmare bestämt på den internationella rättsbildningens område. I åtminstone vissa faser av sitt dynamiska och stundtals kaotiska författarliv engagerade sig Strindberg (ofta genom sina litterära figurer) för fredsfrågan i en närmast pacifistisk tappning, för en humanitär utveckling av krigets lagar, för skiljedomstankens befästande, för nationalstaternas utfasning i Europa och för stöd åt den nya humanitära organisationen Röda korset — även om dessa positioner inte alltid hävdades konsistent och inte alltid explicit utan mellan raderna.
Strindbergs internationella och rättspolitiska tankegångar härrör framförallt från tiden med Siri von Essen i franska Schweiz. 1884 bodde paret i Ouchy utanför Lausanne, flyttade sommaren det året till Genève och i december tillbaka till Ouchy för att stanna där ett antal månader under 1885. Närheten till det stundtals kosmopolitiska Genève trängde sig på. Genève var den stad där Henry
1 Vid utarbetandet av denna uppsats har jag haft förmånen att kunna konsultera huvudredaktören för Strindbergsprojektet vid Stockholms universitet, docent Lars Dahlbäck, sedan 1979 ansvarig för Nationalupplagan av August Strindbergs Samlade Verk. En indirekt inspiration till denna artikel utgör folkrättsprofessorn Theodor Merons artiklar om Shakespeare och juridiken, Shakespeare’s Henry the Fifth and the Law of War, 86 American Journal of International Law 1992, s. 1 ff. samt Crimes and Accountability in Shakespeare, 92 American Journal of International Law 1998, s. 1 ff. Föremålet för denna uppsats har redan tidigare placerats i ett rättshistoriskt sammanhang av Kjell Åke Modéer i boken Strindberg och advokaterna, Norstedts 1987.