Civilprocessens grundprinciper de lege ferenda
Synpunkter i anslutning till det aktuella civilprocessuella reformarbetet i England, Danmark, Finland, Norge och Sverige1
Av professor PER HENRIK LINDBLOM
Viktigt utredningsarbete äger just nu rum på civilprocessens område i fyra av de nordiska länderna. I uppsatsen presenteras direktiven för dessa utredningar och de parallella reformer som nyligen genomförts i England. Detta material konfronteras sedan med civilprocessens ”samhällsfunktioner” och de tre ”ledstjärnor” — snabbhet, säkerhet och billighet — som ständigt tindrar över processrätten. Därvid urskiljs och belyses fjorton av de ”grundprinciper” civilprocessen aktualiserar. Framställningen sammanfattas i en ”dynamisk tabell” som (krampaktigt) försöker fånga upp såväl historien som framtiden.
1. Civilprocessen och medborgarperspektivet
Det rör på sig och vi är alla berörda! Just nu pågår nämligen betydelsefullt reformarbete på civilprocessens område i fyra av de fem nordiska länderna.2 Och civilprocessen är verkligen något som berör alla medborgare. Alla bör ha en realistisk möjlighet att snabbt, säkert och billigt få sina rättigheter fastställda och exekverade, ingen bör löpa risken att domstolsvägen åläggas skyldigheter eller fråntas egendom utan tillgång till en kontradiktorisk process på någorlunda likvärdiga villkor. Detta processuella grundskydd är för många ett centralt uttryck för rättssäkerhet och därmed också ett omistligt inslag i rättsstaten. Att både ”rättssäkerhet” och ”rättsstat” är minst sagt mångtydiga och vaga begrepp3 förminskar inte civilprocessens fundamentala betydelse för alla medborgare i ”rättssamhället”.
Så här långt råder säkert enighet, inte bara bland ”folk i allmänhet” utan också över de politiska partigränserna. Det borde även vara okontroversiellt att medborgarnas ”access to justice” (AtJ) skall vara inte endast formell utan reell och jämlik. Denna värdegemenskap
1 Uppsatsen är en kraftigt reviderad och utökad version av mitt inledningsanförande vid ett av det norska Justis- och politidepartementet samt Lovavdelningen vid det Nordiska Ministerrådet anordnat seminarium i Asker, Norge, den 3 och 4 november 1999 (se nedan vid not 69). Jag tackar deltagarna från de fem nordiska länderna för givande ”in-put” och trevlig samvaro. 2 På Island pågår det inte någon motsvarande utredning f.n. 3 Beträffande rättsstatsbegreppet se O. Petersson, Rättsstaten, 1996; beträffande rättssäkerhet se SvJT 1999 s. 642 ff. med där a.a.