Utstationering av arbetstagare
Av professor RONNIE EKLUND
Utstationeringsdirektivet lägger fast regler som skall respekteras av utländska arbetsgivare som för begränsad tid sänder arbetskraft till Sverige. Den svenska lagstiftningen bygger på enahanda grund. Det är min tes i denna artikel att den svenska lösningen vad gäller minimilöner innehåller luckor i rättsskyddet för utländska arbetstagare. Det är också min tes, i strid mot vad som uttalats som ett av syftena bakom direktivet, att direktivet/lagen knappast kommer att underlätta den fria rörligheten av tjänster inom EU.
En kort bakgrund om direktivets tillkomst
Den 16 december 1999 trädde lag om utstationering av arbetstagare i kraft. Bakgrunden är europaparlamentets och rådets direktiv 96/71, antaget 16 december 1996. Det tog mer än fem år att få fram detta direktiv. EG-kommissionen lade fram ett första direktivutkast 28 juni 1991. Det främsta motivet tycks då ha varit att skapa klarhet i vilka lagvalsregler som skall gälla då utstationerade arbetstagare utför arbete i ett annat EU-land.1 Tanken var att en ”hård kärna” av tvingande regler gällande i värdlandet skall alltid iakttas av den utstationerande arbetsgivaren. Endast därigenom kan rättssäkerhet för berörda arbetstagare uppnås. EG-kommissionen anförde: ”The disparity of national systems may in fact prove to be an obstacle to the economic freedom envisaged by the Treaty”.2 Den fria rörligheten av tjänster fick således inte hämmas av att oklarhet rådde om vilka arbetsrättsliga regler som skulle gälla. Den legala basen för direktivet är artikel 57(2) — etableringsrätt för egenföretagare — och artikel 66 — frihet att tillhandahålla tjänster. Kommissionen strävade efter att uppnå ett slags balans mellan å ena sidan fri konkurrens och å andra sidan att tillförsäkra ”a minimum standard of living” för de närmast berörda. Man talade om ”fair competition”.3 Det är betecknande att ett av målen i det slutliga direktivet kräver både ”lojal konkurrens” och respekt för ”arbetstagarnas rättigheter” (preambeln, st. 5).
Det konstaterades vidare i det sammanhanget att lönerna i de olika medlemsländerna varierade kraftigt. I Grekland och Portugal var lönerna lägst, eller 34 resp. 18 % av timlönen för arbetstagare i Tyskland.4 Alltjämt, och enligt tillgänglig statistik, tycks löneskillnaderna,
1 COM (91) 230 final. Kommissionen flaggade upp för att man hade för avsikt att ta ett sådant initiativ redan i COM (89) 568 final, s. 21 ff. som var kommissionens handlingsprogram i anledning av tillkomsten av den sociala stadgan 1989.2 COM (91) 230 final, s. 9, även s. 13.3 COM (91) 230 final, s. 4.4 COM (91) 230 final, s. 5.