BARRY HOLMSTRÖM, Domstolar och demokrati — Den tredje statsmaktens politiska roll i England, Frankrike och Tyskland, Uppsala, 1998 (Skrifter utgivna av Statsvetenskapliga föreningen i Uppsala, 130), 490 s.
Den allt livligare konstitutionella debatt som utvecklats i Sverige under de senaste åren är givetvis mycket glädjande för både jurister, statsvetare och andra intresserade som av någon anledning haft särskild anledning att befatta sig med ämnet. Den har dessutom tagit sig flera olika uttryck; HD åsidosatte i mars i år (2000) för första gången någonsin en lag som grundlagsstridig,1 olika mer eller mindre tvärvetenskapliga forskningsprojekt har initierats vid tankesmedjor som CityUniversitetet och SNS, Demokratiutredningen har i år, såvitt jag kan bedöma som första svenska statliga utredning någonsin, föreslagit ökade möjligheter för domstolar att åsidosätta grundlagsstridiga lagar och konstitutionsutskottet anordnade i mars i år rentav en öppen utfrågning på temat maktdelning. En av de forskare som bidragit till den intensifierade debatten är tveklöst Uppsalastatsvetaren Barry Holmström, genom den omfattande och gedigna boken Domstolar och demokrati, som utkom i slutet av 1998.
Det måste då genast framhållas att Holmströms skrift har en delvis helt annan utgångspunkt än flera av de bidrag till debatten som nämndes ovan. Medan grundtonen i denna hastigt uppflammande debatt snarast varit ett ökat intresse för maktdelning och domstolsmakt, representerar Holmström ett mycket traditionellt svenskt perspektiv (inte minst inom statsvetenskapen), där demokrati jämställs med majoritetsstyre och parlamentarism, medan ökad domstolsmakt par définition följ-
aktligen ses som något negativt och i grunden odemokratiskt. Ingenting i de senaste årens utveckling har fått Holmström att ändra uppfattning härvidlag, även om han som seriös och ärlig forskare är den förste att medge att utvecklingen internationellt går mot maktdelning och judikalisering av det politiska livet. Eftersom jag själv i mina egna inlägg i debatten, alltsedan avhandlingen Konstitutionellt rättighetsskydd från 1996, via ett antal artiklar bl.a. i denna tidskrift och bidrag till Demokratiutredningen,
1 I målet Ö 1867-99, Staten mot AnnMari Falk, beslut 15 mars 2000 (mellandom), där en skattelag ansågs strida mot RF 2:10 st. 2.
2 i huvudsak bejakat denna utveckling och försökt visa att den även kan innebära fördelar för svensk del, så torde Holmström och jag framstå som debattens totala motpoler (något som även uppmärksammats av tidningen Från Riksdag och departement, som i ett temanummer om ”Dragkampen om rättvisan”, nr 2/2000, lät oss båda komma till tals i ämnet och som senast aktualiserades vid en debatt oss emellan i Malmö i slutet av oktober 2000, ordnad av Malmö-Lunds juristförening). Detta hindrar dock inte att jag kan ha stor respekt för Holmströms forskarnit, liksom för hans ståndaktighet i grundläggande princip- och värdeåskådningsfrågor, vilken åtminstone inte framstår som direkt opportunistisk. Det kan i själva verket ha ett stort egenvärde i debatten att företrädare för i dag allt mer ifrågasatta idéer går ut och
2 Se bl.a. Domstolarna, grundlagen och rättighetsskyddet — Några reflektioner kring de senaste årens debatt och praxis, SvJT 1997 s. 426–457 resp. Maktdelning och politikens judikalisering, i forskarvolymen Löser juridiken demokratins problem?, SOU 1999:58 s. 55–84 och nu senast artikeln Domstolar och demokrati — är det dags för maktdelning?, SvJT 2000 s. 545–557.