FN-sanktioner och mänskliga rättigheter eller Hur kunde det bli på detta viset?
Av professor INGER ÖSTERDAHL
Ett år har gått sedan tre svenska medborgare blev föremål för FN-sanktioner mot bakgrund av deras förmodade kopplingar till terroristnätverket al
Qaida. Sanktionerna ger upphov till en rad folkrättsliga frågor såväl som europarättsliga och svenska. Motsättningarna mellan de inblandade rättssystemen blir tydliga. Effektiviteten i den internationella terroristbekämpningen står emot skyddet för misstänkta individers mänskliga rättigheter och rättssäkerheten. Sanktioner riktade mot individer utan kompenserande rättssäkerhetsgarantier går på tvärs mot den hittillsvarande folkrättsliga arkitekturen och lämnar den misstänkta individen i ett rättstomt rum. Artikeln går igenom den FN-rättsliga och EU-rättsliga bakgrunden till sanktionerna samt avslutas med anspråkslösa förslag till förstärkningar av rättssäkerheten i FN:s sanktionsförfarande.
De ekonomiska sanktionerna mot de s.k. somaliasvenskarna har givit upphov till en omfattande allmän debatt såväl som ett flertal folkrättsliga, EU-rättsliga och konstitutionella (svenska) frågor. FN:s säkerhetsråds beslut om sanktioner riktade mot enskilda individer, satta i verket genom EU:s beslutsinstanser och till slut i Sverige illustrerar aktuella trender inom de olika rättssystemen samt visar att systemen inte alltid passar ihop. Den här artikeln kommer att behandla den FNrättsliga och EU-rättsliga grunden för besluten om sanktionerna och deras genomförande. Sanktionerna kommer sedan att ifrågasättas främst med utgångspunkt i de mänskliga fri- och rättigheterna. Slutligen kommer olika möjliga sätt att göra sanktionerna mer rättssäkra att diskuteras.1 Efter omfattande ansträngningar av de tre somaliasvenskarnas juridiska ombud och av den svenska utrikesförvaltningen har två av de tre strukits från den amerikanska listan över terrormisstänkta, vilken förs av det amerikanska finansdepartementet. De har därefter också strukits från FN:s lista och från EG:s. De principiella problem som diskuteras i denna artikel kvarstår emellertid, liksom tillsvidare sanktionerna mot den tredje somaliasvensken. Samt återstår frågan om eventu-
1 Artikeln är baserad på en föreläsning vid The Fifteenth Helsinki Summer Seminar on International Law, 19-30 augusti 2002, The Erik Castrén Institute of International Law and Human Rights, The University of Helsinki. Artikeln har författas under viss tids- och rumspress. Därför har antalet litteraturhänvisningar minimerats. Alla jurister som deltagit i den svenska debatten efter den 11 september (2001) refereras härmed till kollektivt och vördnadsfullt.