Aktuella frågor
”Oavsättlighet och avtalsfrihet”
Enligt 11 kap. 5 § RF får den som utnämnts till domare, dvs. tillsatts med fullmakt, och enligt 4 § lagen (1994:261) om fullmaktsanställning (LFA) får andra arbetstagare än domare, som tillsatts med fullmakt, skiljas från tjänsten bara med stöd av föreskrifter i lag, dvs. för domares del grundlagen och för övrigas del lagen om fullmaktsanställning. Petrén-Ragnemalm skriver i Sveriges grundlagar s. 274 att ordinarie domare sålunda åtnjuter en längre gående anställningstrygghet än andra statstjänstemän med fullmakt i det avseendet att den är grundlagsfäst och således inte kan inskränkas genom vanlig lag. Det som sägs om skiljande från tjänsten i RF och LFA är i princip av samma innehåll. Skiljande från tjänsten (anställningen) får ske endast genom ålderspensionering, förtidspensionering på grund av nedsättning av arbetsförmågan eller genom avsked. Inom polisen och försvaret får en fullmaktshavare dock skiljas från tjänsten också genom att skiljas från sina arbetsuppgifter.
Föreskrifterna skall läsas i belysning av att det i 11 kap. 10 § RF är stadgat att grundläggande bestämmelser om statstjänstemäns — domares och andras — rättsställning skall meddelas i lag. Skäl härtill har varit att en viss offentligrättslig, i stället för avtalsmässig, reglering krävs med hänsyn till samhällsintresset aven självständig och oväldig kår av domare och förvaltningstjänstemän. Vilka bestämmelser, som lagstiftaren bedömt vara grundläggande, framgår främst av lagen (1994:290) om offentlig anställning (LOA). Bestämmelserna i LOA om skiljande från anställningen skiljer sig från bestämmelserna i LFA bl.a. genom att de medger ett skiljande från anställningen också genom uppsägning. Som kommer att framgå av det följande representerar bestämmelserna i LOA inte en uttömmande uppräkning av vad som skall regleras genom lag och vad som får regleras genom avtal. På det i princip avtalsbara området finns moment, som det inte går att träffa bindande avtal om, utan som skall betraktas som förbehållna för reglering i lag. Vid 1965 års reform av statstjänstemäns förhandlingsrätt ersattes den gamla termen oavsättlighet med termen skiljande från tjänsten. Det skedde inte genom någon ändring i 1809 års RF utan genom att termen introducerades i statstjänstemannalagen (1965:274). I 1974 års RF användes sedan följdenligt den termen också. I kommentarer brukar i förtydligande syfte talas om tvångsentledigande. Det mest typiska exemplet är ett avskedande. SOU 1963:51 ”De offentliga tjänstemännens förhandlingsrätt” förmedlar en illustrativ bild av innebörden av oavsättlighet vid tidpunkten för systemskiftet. Det framhölls (s. 40) att oavsättligheten grundade sig på ett allmänt intresse av att offentliga tjänstemän i följd aven tryggad position kan arbeta självständigt och på lång sikt. Grunden ansågs med andra ord vara statsnyttan. Den med oavsättligheten förenade anställningstryggheten för den enskilde tjänstemannen framkom härvid som en viktig biprodukt. Det ströks under att oavsättligheten bör bibehållas som en ensidig reglering från sta-