Påföljdsval och straffmätning — nytt vin i gamla läglar?
Av hovrättslagmannen MARTIN BORGEKE
De nuvarande reglerna för påföljdsbestämning i brottmål infördes den 1 januari 1989. Under årens lopp har de ändrats vid flera tillfällen. De viktigaste ändringarna trädde i kraft den 1 januari 1999. Lagstiftningen är alltså förhållandevis ny. Men många regler på straffrättens område kan betecknas som en form av juridikens färskvara. De har ett ”bäst före-datum” och relativt kort hållbarhet. Detta gäller inte minst påföljdsbestämningsreglerna. Författaren väcker frågan, om inte de nuvarande reglerna har ”gått ut” och behöver renoveras och i vissa delar ersättas av nya. Artikeln innehåller en skiss till hur nya regler kan se ut.
1. Bakgrund
1.1 Brottsbalksreformen
Brottsbalken ersatte den 1 januari 1965 den gamla strafflagen. Den sistnämnda hade då gällt i etthundra år. Under denna tid hade dock strafflagen undergått en stor mängd ändringar. En betydande del av dessa hade initierats inom ramen för det arbete som från slutet av 1930-talet utfördes av Strafflagberedningen och Straffrättskommittén och som så småningom skulle ligga till grund för den nya brottsbalken.
Strafflagen präglades ursprungligen av den klassiska straffrättsskolan med dess betonande av legalitetsprincipen och av att straff skulle bestämmas efter förtjänst och i proportion till det begångna brottet. I reaktion mot detta växte under 1900-talets första hälft i stället fram tanken att straff skulle ersättas med vård och behandling. Vi fick det differentierade påföljdssystemet där tanken var att ”rätt” påföljd skulle ådömas de olika lagöverträdarna och där brottsprevention var den bärande idén.
1.2 Kritiken mot brottsbalkens påföljdssystem
Det fanns redan innan brottsbalken beslutades de som menade att lagstiftaren drog alltför stora växlar på de erfarenheter som man dittills hade gjort av de olika påföljdernas verkningar. De som stod bakom reformen var säkert medvetna om att behandlingstanken stod på delvis bräcklig grund, men menade att detta inte fick hindra att man tog vara på resultatet av det omfattande och ambitiösa lagstiftningsarbete som hade bedrivits. Kritiken mot behandlingstanken växte i styrka under 1970-talet i takt med att resultaten av den kriminologiska forskningen presente-