Fritt skön och domstolskontroll vid offentlig upphandling
Av doktoranderna JÖRGEN HETTNE och ULF ÖBERG*
EG-domstolens rättspraxis åberopas allt oftare i svenska domstolar. På upphandlingsområdet synes till och med praxis från EG:s förstainstansrätt om
EU-institutionernas upphandlingar ha inspirerat svenska domstolar till att utöva en mer begränsad domstolskontroll när det gäller beslut av svenska upphandlande enheter. Dessa enheter tillerkänns härmed ett betydande utrymme för skönsmässig bedömning. Detta har bekräftats av Regeringsrätten. I artikeln diskuteras huruvida denna rättspraxis står i överensstämmelse med gällande EG-rätt. Slutsatsen är att förstainstansrättens praxis rörande EUinstitutionernas upphandlingar ännu har ett begränsat prejudikatvärde i nationella upphandlingsmål. I takt med att EU-institutionerna och upphandlande enheter i medlemsstaterna underkastas likalydande regler kommer dock relevansen av denna rättspraxis att öka i nationella upphandlingsmål.
1. Inledning
EU-institutionernas offentliga upphandling uppgår till ett belopp motsvarande ca 2,5 miljarder € per år. Enligt uppgift från EGkommissionen genomfördes år 2003 ca 7 000 upphandlingar, varav ca 700 överskred ett tröskelvärde om 13 800 €. Ungefär 65 % av dessa upphandlingar genomfördes av EU:s representationer i tredje land, vilket innebär att EG-kommissionens ”egna” upphandlingar i strikt bemärkelse uppgår till ca 1 miljard € per år. Därtill kommer att budgeten för de åtta biståndsprogram för stöd till länderna utanför EU som förvaltas av kommissionen uppgår till närmare 10 miljarder € per år fram till år 2006.1 Trots dessa betydande belopp har såväl näringslivet, praktiskt verksamma upphandlingsjurister som rättsvetenskapen hitintills ägnat ringa intresse åt den upphandlingsrätt som är tillämplig på EUinstitutionernas verksamhet.2
* Doktorander vid Stockholms universitet, tidigare rättssekreterare vid EG:s förstainstansrätt respektive EG-domstolen. Artikeln bygger på ett anförande som författarna hållit vid ett seminarium på Näringslivets Hus i Stockholm den 20 oktober 2004 på initiativ av Svenskt Näringsliv och Konkurrenskommissionen. 1 Den tillämpliga upphandlingsrätten vid EG:s biståndsverksamhet kommer fortsättningsvis inte att beröras närmare inom ramen för denna artikel. 2 Se dock Priess, Hans-Joachim, Contracting with the European Communities — legal aspects of E.C. procurement and subsidies, Public Procurement Law Review 1996, 1, s. 7–20 och Kalogeras, Dimitris A., Remedies in the field of public procurement against the institutions of the European Community: quis custodiat ipsos custodes?, Public Procurement Law Review 1999, 5, s. 211–224.