Renskötselrätt bör inskrivas i fastighetsregistret1
Av fil. dr EIVIND TORP
Inom fastighetsrätten tillämpas i huvudsak principen om att rättigheter i en fastighet registreras i fastighetsregistret. Renskötselrätt innebär rätt till fastighet men rätten finns inte inskriven i fastighetsregistrets inskrivningsdel.
Detta innebär betydande osäkerhet vid den rättsliga hanteringen av ärenden enligt plan- och bygglagen i områden där rennäringen har rätt till fastighet.
Oklarheter kring rättsläget innebär rättsförluster och i vissa fall kostsamma rättsprocesser för rennäringen. I artikeln redovisas bakgrunden till dessa problem. Avslutningsvis presenteras ett förslag till möjliga lösningar av de problem som redovisats.
Frågan om samernas rättigheter till mark och vatten är politiskt omstritt och har återkommande utretts av olika offentliga kommittéer. Frågan har emellertid visat sig svår att lösa eller precisera genom politisk hantering. Bestående oklarheter kring renskötselrättens omfattning har följaktligen lett till ett antal rättsprocesser, där skattefjällsmålet och det nyligen avslutade sedvanerättsmålet i Härjedalen är de mest omfattande och förmodligen de mest kända. Sådana rättsprocesser har bland annat tydliggjort oklarheter och brist på stringens i rennäringslagen, vilket efterhand har kommenterats.2 I detta sammanhang skall uppmärksamheten fästas på regleringen av rennäringens rättigheter i annan lagstiftning, närmare bestämt i plan- och bygglagen. Bakgrunden till detta är att det tycks finnas betydande osäkerhet kring frågan om rennäringens ställning som part och sakägare i bygglovsärenden inom områden med renskötselrätt. En granskning av ett antal domstolsärenden som har sin bakgrund i samebyars överklagande av beviljade bygglov inom områden av riksintresse för rennäringen, visar att samebyarna ofta saknas i kommunernas lista över parter som skall ges tillfälle att yttra sig om ansökan.3 Ett avgörande i Regeringsrätten år 2000, där rennäringens ställning som sakägare i bygglovsärenden fastställdes, har inte inneburit ändring av en sådan prax-
1 Frågan har under senaste året återkommande diskuterats med Bertil Bengtsson. Han har själv i annat sammanhang berört frågan (se not 2, Bengtsson 2004) och dessutom lämnat viktiga synpunkter för min behandling av frågan. 2 Se härom Bertil Bengtsson, Renskötselrätten i rättssystemet, och, Om kollektiv renskötselrätt, i 21 uppsatser, Juristförlaget i Lund, 2003 samt Samerätt — En översikt, Norstedts 2004, och Mauritz Bäärnhielm, Svensk Juristtidning, 2004 s. 733–738. 3 Se exempelvis Åre kommun (bygg/1998.265-266), Länsstyrelsen i Jämtlands län (dnr 204-3604-99), Regeringen (M 1999/3427Ab 1), Krokoms kommun (prot. byggförvaltn. 2001-09-14, beslut Mn § 179), Kammarrätten i Sundsvall (mål 16462002, rotel 17).