Åberopande av nödläge inom folkrätten1
Av jur. kand. MARIA AGIUS
Den moderna folkrätten har ett utstuderat system för ansvarsutkrävande när en stat svikit de plikter man åtagit sig i förhållande till andra stater.
Inom statsansvarsrätten finns dock ett antal ansvarsfrihetsgrunder. En av de mer kontroversiella är den s.k. nödlägesinvändningen. Nödläge har kommit upp i ett antal intressanta internationella rättsfall under de senaste decennierna, bl.a. rörande åtgärder för att skydda miljön, humanitära interventioner och internationell terroristbekämpning. Trots att det fortfarande är ett kontroversiellt institut är det tydligt att stater under vissa omständigheter undgår ansvar för folkrättsbrott om de handlat av nöd. Frågan som diskuteras här är huruvida möjligheten att avvika från internationella åtaganden med hänvisning till ett nödläge kan vara skadlig för den internationella rättens utveckling. Staters tillit till internationella rättsregimer kan skadas och deras benägenhet att reglera sina mellanhavanden i traktatsform minska. Nödlägesinstitutet är dock starkt kringskuret i internationell praxis. Vidare medför det inte att beteendet är att anse som i sig lagligt.
Nödläge kan därför i vissa avseenden utan större fara för den internationella rättsordningen utgöra en nödvändig säkerhetsventil.
Introduktion
När en stat åberopar ett internationellt nödläge betyder detta att man påstår sig vara i en situation där det enda sättet att bevaka statens väsentliga intresse, som hotas av en allvarlig och omedelbar fara, är att handla i strid med vad statens internationella åtaganden föreskriver.2 FN-domstolen har i rättsfallet Gabčíkovo-Nagymaros Project3 slagit fast att nödläge är en giltig försvarsstrategi inom folkrätten. I denna studie diskuteras i all korthet institutet nödläge satt i samband med de effekter som dess åberopande kan få för den internationella rättsordning-
1 Artikeln är ett sammandrag av författarens examensuppsats för juris kandidatexamen, The Invocation of Necessity in International Law, handledd av professor i folkrätt Iain Cameron och framlagd vid Uppsala universitet vårterminen 2006. För utförligare referenser och argumentation hänvisas i stort till denna. Detta sammandrag presenterades på Uppsalajuristernas Alumnidag den 8 maj 2007. 2 Nödlägesbegreppet har kodifierats av FNs folkrättskommission i artiklarna om statsansvar, Articles on the Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts, vilka uppmärksammades av FNs generalförsamling och bilades till dess resolution 56/83 (2002), 12 dec. 2001. Se allmänt Report of the International Law Commission on the
Work of Its 32nd Session, (5 maj–25 juli 1980), UN Doc. A/35/10. 3 Gabčíkovo-Nagymaros Project (Ungern v. Slovakien), ICJ Reports 1997, 7. Rättsfallet rörde Ungerns frånfallande av ett avtal där de båda staterna överenskommit att samarbeta kring en dammkonstruktion.