Mickelsson: två män på vattenskoter vänder upp-och-ner på fri rörlighet för varor
Av universitetslektorerna MATTIAS DERLÉN och JOHAN LINDHOLM*
EG-domstolen avkunnade nyligen dom i Mickelsson, ett mål som gällde begränsningar av bruket av vattenskotrar i svenska vatten. Domen i Mickelsson belyser en föga diskuterad dimension av den redan komplicerade frågan om hur principen om fri rörlighet ska tillämpas och, närmare bestämt, vad som utgör en sådan åtgärd med motsvarande verkan som en kvantitativ restriktion (ÅMV) vilken är förbjuden enligt artikel 28 EG. Brukanderegler av det slag som behandlades i Mickelsson passar inte den traditionella uppdelningen i produktregler och försäljningsåtgärder som EG-domstolen etablerade i Keck. Denna artikel undersöker EG-domstolens praxis kring brukanderegler med utgångspunkt i Mickelsson och det relaterade målet mellan kommissionen och Italien. Dessa domar klargör hur brukandereglers förenlighet med artikel 28 EG ska bedömas. Genom domarna har dock EG-domstolen även tagit ett viktigt steg mot en förenklad tillämpning av artikel
28 i allmänhet.
1. Inledning — i de lugnaste vatten…
En varm sommardag i augusti 2004 körde två män, Percy Mickelsson och Joakim Roos, vattenskoter i vattnen kring Luleå. De skulle senare komma att åtalas för brott mot vattenskoterförordningen1 eftersom de vattenområden de befunnit sig i varken var allmän farled eller områden som länsstyrelsen särskilt föreskrivit får användas för framförsel av vattenskoter. Till saken hör också att länsstyrelsen för Norrbotten vid tillfället ifråga ännu inte designerat något vattenområde som lämpligt. Mickelsson och Roos medgav i och för sig att de använt vattenskoter utanför anvisade vattenområden och därför brutit mot vattenskoterförordningen men gjorde bl.a. gällande att förordningen var ogiltig eftersom den stred mot EG-rätten, närmare bestämt den fria rörligheten för varor. De åtalade argumenterade för att det svenska regelsystemets utformning och tillämpning begränsade användningen av vattenskotrar i sådan utsträckning att intresset bland enskilda att köpa dessa minskade, vilket, i sin tur, fick återverkningar på importen av vattenskotrar tillverkade i andra medlemsstater. Regeln utgjorde
* Universitetslektorer vid juridiska institutionen och verksamma vid Centrum för Europarätt och Internationell handelsrätt, Umeå universitet. Vi tackar vår kollega, universitetslektor Tobias Indén för värdefulla synpunkter på ett tidigare utkast. 1 SFS 1993:1053.