Lagrådets politiska betydelse
Av docenten KARL-GÖRAN ALGOTSSON
I denna artikel redogör jag först för de teoretiska utgångspunkterna för analysen. Därefter följer en översikt över Lagrådets historia. Sedan försöker jag systematisera argumenten kring lagrådsgranskningen. Vidare diskuteras problemet om Lagrådet i sina yttranden tagit ställning till ”politiken”. Därefter framför jag några normativa synpunkter angående förhållandet mellan lagrådsgranskning, demokrati och konstitutionalism. Till slut går jag in på frågan om EU-tillhörighetens betydelse för lagrådsgranskningen.1
1 Teoretiska utgångspunkter.
A. För det första är det viktigt att framhäva att Lagrådet vid sin tillkomst hade att granska lagförslagen gentemot den svenska nationella rättsordningen. Detta var så självklart att det inte behövde diskuteras. Den svenska riksdagen ”ägde” författningen. Hundra år senare, i början av ett nytt sekel, är läget på denna punkt radikalt annorlunda. Vi ingår nu i EU, vars rätt principiellt har företräde framför svensk rätt. Det är viktigt att besinna vad detta kommer att betyda för lagrådsgranskningen i framtiden.
B. Som analysredskap använder jag en modifierad variant av en modell som ursprungligen lanserades av den norske samhällsvetaren Jon Elster men som även kan förankras i den svenska regeringsformen. Utgångspunkten är ett trilemma: förhållandet mellan demokrati, konstitutionalism och effektivitet. Med demokrati avses allmän och lika rösträtt, majoritetsstyre samt fri åsiktsbildning (jämför RF 1:1). Detta demokratibegrepp är procedurellt. Demokrati utgör en procedur. Inget sägs om innehållet i besluten. Konstitutionalismen innebär tre ting. En komponent är statens bundenhet av lagen, vad som jurister ofta kallar den formella rättsstaten. Det heter sålunda i RF:s portalparagraf: ”Den offentliga makten utövas under lagarna.” Genom precisa och generella lagar som tillämpas opartiskt skapas den förutsägbarhet som är rättsstatens signum. Vidare innebär konstitutionalismen att staten är begränsad genom att medborgarna åtnjuter en rad grund-
1 Denna artikel bygger i stor utsträckning på min bok Lagrådet, rättsstaten och demokratin under 1900-talet. I uppsatsen ”Lagrådet, rättsstaten och demokratin” (ingår i Politik och juridik. Grundlagen inför 2000-talet, s. 37–57) har jag sammanfattat innehållet i min bok. Jag har även beaktat Rune Lavins bok ”Lagrådet och den offentliga rätten” samt följande artiklar. Hans Danelius, ”En lagrådsledamots tankar om lagstiftningen”(i Svensk Juristtidning 2004, s. 25–33). Martin Sunnqvist, ”I gränslandet mellan lagprövning och lagtolkning”(i Svensk Juristtidning 2007, s. 645–656). Staffan Vängby, ”Lagrådet, grundlagarna, Europakonventionen och EGrätten”(i Festskrift till Ulf K. Nordenson, s. 449–462) Staffan Vängby, ”Lagrådet — ännu en gång”(i Festskrift till Rune Lavin, s. 333–348). Ola Zetterquist, ”Rättens rike och EG-rätten — envälde eller dubbelmonarki” (i Liber amicorum. Kjell Å. Modéer, s. 735–749).