Ge den enskilde integritetsupprättelse
Av hovrättslagmannen KRISTER THELIN1
I artikeln argumenteras för att integritetsskyddet i svensk rätt bör ges en mera principiellt grundad utgångspunkt i stället för det nuvarande paternalistiska och pragmatiska synsättet: ”Rätten ha få bli lämnad i fred” bör uttalat vara ledstjärnan. På vissa områden(”marknaden”) innebär det att den enskildes samtycke blir helt avgörande. På andra (bl.a. vid ”brottsbekämpning”) medför det en mera konsekvent proportionalitetsvägning, och att övertramp från det allmännas sida exempelvis får som följd, att ett konstitutionellt integritetsskydd bör sättas före principen om fri bevisprövning i brottmål.
1. Inledning
Integritetsskyddskommittén har gjort ett storartat och välkommet arbete. Ledamöterna och särskilt dess ordförande, rättschefen Olle Abrahamsson, är värda allt beröm; problem och frågeställningar ringas in och blottställs, meningsfränder och motståndare karakteriseras träffsäkert och goda recept utfärdas. Det är alltså inte svårt att nicka instämmande i den beskrivning som han i detta nummer inledningsvis ger, särskilt med krav på att lagstiftaren med större allvar och rationalitet framgent beaktar integritetsaspekten och mera systematiskt försöker väga samhällseffektivitet mot intrångsnivån för att minska risken att Sverige i ökad grad blir ett ”övervakningssamhälle”. Men ändå, fattas inte något? Bilden av ett Orwellskt 1984 frammanas med jämna mellanrum i den allmänna debatten i Sverige. För egen del kan jag någorlunda överblicka de senaste tre decenniernas diskussion. Föremålen har varierat men temat har varit detsamma: personnummer, ADB-register, ”samkörning”, Metropolitprojekt och folk- och bostadsräkning har stått som symboler för kontrollstatens övergrepp, följda av en senare våg med fokus på ”buggning”. Nu senast har framför allt signalspaning (”FRA-lagen”) och teledatalagring stått i förgrunden, medan ingen längre bekymrar sig nämnvärt om personnummer eller registersamkörning.
De återkommande diskussionerna har vissa gemensamma särdrag. Den svenska välfärdsstaten — i allmänhet av svenskarna betraktad som god — kräver en stor offentlig sektor, där informationsförsörj-
1 Lagman i Skånska hovrätten och ledamot av FN:s kommitté för mänskliga rättigheter, statssekreterare i justitiedepartementet (1991–1994) och domare i Jugoslavientribunalen (2003–2008)