FRA:s signalspaning ur ett rättsligt perspektiv
Av doktoranden MARK KLAMBERG
I juni 2008 antog riksdagen lagstiftning som innebar en reglering av signalspaning i etern och en rätt för Försvarets radioanstalt att även spana mot kabelkommunikation. Lagförslaget gav upphov till en debatt där lagstiftningens förespråkare betonade behovet av en effektiv försvarsunderrättelseverksamhet och den precision med vilket signalspaning kan bedrivas med vilket enskilda med ”rent mjöl i påsen” skulle vara fredade. Kritikerna liknade FRA:s tillgång till den kabelbundna kommunikation vid ”massavlyssning”, pekade på utvidgningen av FRA:s mandat för signalspaning och oklarheter i avgränsningen mot polisiär verksamhet. Debatten fördes ofta i termer av avlyssning vilket skapat föreställningen att FRA läser och lyssnar på all kommunikation när tekniken och lagstiftningen även medger andra former av övervakning/underrättelseverksamhet. Vidare fanns en fokus på
FRA:s försvarsunderrättelseverksamhet där inhämtning av signaler är förhållandevis smal, när myndighetens breda inhämtning av signaler sker inom dess relativt ouppmärksammade utvecklingsverksamhet. Artikeln uppmärksammar särskilt regleringen av dessa två verksamhetsgrenar,
FRA:s verktyg för bearbetning av kommunikation och försvarsunderrättelseverksamhetens avgränsning mot polisiär verksamhet.
1. Underrättelseverksamhet och övervakning i den digitala tidsåldern
I samband med riksdagens behandling av Försvarets radioanstalts (FRA) tillgång till kabelbunden kommunikation har det under 2008 förts en intensiv debatt om signalspaning. FRA utför signalspaning med syftet att ge dess uppdragsgivare, däribland regeringen och försvarsmakten, ett informationsöverläge. Under det kalla kriget dominerades hotbilden och därmed FRA:s uppgift av de traditionella säkerhetspolitiska hoten, främst risken för ett storkrig mellan maktblocken i Europa. Motiven till lagförändringar präglas både av förändringar i vår omvärld och ändrade tekniska förutsättningar. Med Berlinmurens fall och östblockets upplösning hösten 1989 har underrättelseinstitutioner som FRA sökt en uppgift. Numera är hotbilden utvidgad till att även omfatta hot som är gränsöverskridande, asymmetriska, icke-militära och som även kan utgå från icke-statliga aktörer. Samtidigt har den teknologiska utvecklingen påverkat formerna för kommunikation där alltmer information förmedlas genom kabel.1
1 Proposition 2006/07:63 ”En anpassad underrättelseverksamhet”, sid. 16–17, 23; Agrell, Wilhelm, Konsten att gissa rätt — Underättelsevetenskapens grunder, Studentlitteratur, Lund, 1998, sid. 69