Reklamation mot advokater och revisorer1
Av professor CHRISTINA RAMBERG
Det råder osäkerhet om vad som gäller om reklamation mot advokater och revisorer som lämnat vårdslös rådgivning. I denna artikel analyseras när reklamationsfristen börjar löpa, hur lång den är och vad rättsföljden är av att reklamation sker för sent. Slutsatsen är att klienter inte har en sträng reklamationsskyldighet i förhållande till advokater och revisorer. Stöd för denna slutsats finns i Högsta domstolens praxis och ändamålsöverväganden.
1. Inledning
Det förekommer att rådgivare begår avtalsbrott genom att lämna vårdslösa råd. Den svåra frågan om vilka krav som kan ställas på rådgivare har behandlats tämligen ingående i juridisk litteratur.2 I praktiken framförs ofta invändning om att den som mottagit det vårdslösa rådet reklamerat för sent och därför skulle ha förlorat rätten att göra sitt anspråk gällande. Denna artikel behandlar reklamation mot advokater och revisorer.
Advokaters och revisorers rådgivning omfattas inte av någon lag. Det finns alltså inget lagstadgat krav om att en klient skall reklamera. Den yttersta fristen för att framställa anspråk framkommer i preskriptionslagen och är tio år. I denna artikel analyseras i vad mån det finns en allmän icke lagfäst princip om reklamationsplikt och hur en sådan reklamationsplikt gestaltar sig med avseende på vårdslös rådgivning av advokater och revisorer.
1 Christina Ramberg är professor i handelsrätt vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Disclosure: Alltsedan jag skrev en bok om reklamation 1996 har jag haft många uppdrag som sakkunnig i reklamationsfrågor. Jag har också agerat som bollplank och spökskrivare åt ombud i tvister som rört reklamation. Dessa uppdrag har handlat om att hjälpa både part som anser att reklamation skett på rätt sätt och part som ansett att reklamation försummats. Jag sitter i styrelsen för FARSRS Förlag AB som är nära knutet till revisorers intressen. Jag är verksam vid advokatfirman Vinge, vilket kan påverka min inställning till advokaters ansvar. Trots riskerna för att jag inte är i stånd att analysera problematiken objektivt, har jag som ambition att i denna artikel belysa intressemotsättningarna och rättskällorna utan otillbörlig hänsyn.2 Jan Elfström, Rådgivares professionsansvar, 2003; Jan Hellner, Speciell avtalsrätt II, Kontraktsrätt, 1 häftet, 2005, kap 7; Lars Heuman, Advokatens rättsutredningar, 1987; Sara Kersby, Due Diligence, särskilt om advokaters ansvar vid dess genomförande, JT 1997–98 s. 143; Jan Kleineman, Rådgivares informationsansvar — en probleminventering, SvJT 1998 s. 185; Krister Moberg, Bolagsrevisorn — oberoende — ansvar — sekretess, 2003; Christina Ramberg, Kontraktstyper, 2005, kap 7.