Reklamation av investeringsrådgivning och diskretionär förvaltning∗
Av jur. dr FREDRIC KORLING1
De senaste åren har investerarskyddet varit i fokus för såväl den svenska som den europeiska värdepappersmarknadsregleringen. Trots detta saknas det fortsatt harmoniserade regler avseende bl.a. reklamation och preskription inom EU, vilket gör att ledning får sökas i den nationella lagstiftningen. I artikeln analyseras en kunds reklamationsskyldighet vid investeringsrådgivning och diskretionär förvaltning. Det saknas såväl lagstiftning som självreglering vid diskretionära förvaltningsuppdrag och ledning får därför sökas genom en analogi av framför allt lagen (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter. De standardavtal som finns på området, med särskilda reklamationsregler, anses av författaren inte vara tillämpliga på ett förvaltningsavtal i dess helhet utan endast på enskilda transaktioner.
1. Inledning
Allmänt sett är ett diskretionärt förvaltningsuppdrag ett löpande uppdrag, dvs. uppdragsgivaren har givit uppdragstagaren i uppdrag att förvalta uppdragsgivarens medel i enlighet med placeringsinstruktionen. Uppdragstagaren redovisar vanligtvis genomförda transaktioner löpande genom månatliga sammanställningar, s.k. avräkningsnotor. Eftersom reklamationsskyldigheten inte regleras i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden (cit. värdepappersmarknadslagen, VpmL) vare sig avseende de tillståndspliktiga investeringstjänsterna investeringsrådgivning (2 kap. 1 § 5 p. VpmL) eller diskretionär portföljförvaltning (2 kap. 1 § 4 p. VpmL) kan denna regleras avtalsmässigt mellan parterna, förutsatt att det inte finns någon tillämplig konsumentlagstiftning eller annan indispositiv lagstiftning som anger något annat. På området återfinns den enda reklamationsregleringen i 7 § lagen (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter (cit. rådgivningslagen, LFR).2
∗Denna artikel har genomgått kvalitetsgranskning genom s.k. peer review (granskning av jämlike). Angående detta förfarande se vidare Riktlinjer för bedömning av vetenskapliga artiklar på http://www.svjt.se/skrivregler/. 1 Jur. dr i civilrätt, innehavarare av post doc-tjänst vid Stockholm Centre for Commercial Law, Juridiska fakulteten, Stockholms universitet finansierad av Torsten Söderbergs Stiftelse. Jag vill tacka prof. Jori Munukka för värdefulla kommentarer på artikeln. Resterande felaktigheter är givetvis till fullo mina egna. 2 Jag kommer i denna artikel fokusera på rättsförhållandet mellan ett värdepappersbolag och en icke-professionell kund/konsument. I många avseenden torde emellertid synpunkterna i denna fråga ha bäring även i förhållande till en professionell motpart.