Regeringsformens krav på alla rättegångars genomförande rättvist och inom skälig tid
Av docent ERIC BYLANDER
Det är ett fattigdomsbevis att vi hela tiden måste referera till Europakonventionen.
Hans-Gunnar Axberger
Sedan år 2011 stadgas i 2 kap. 11 § 2 st. 1 p. regeringsformen: ”En rättegång ska genomföras rättvist och inom skälig tid.” Denna del av 2010 års revision av regeringsformen har, under de drygt sex år som gått sedan ikraftträdandet, avsatt förvånansvärt få spår och de som avsatts har inte följts upp i den utsträckning man kunnat förvänta sig. Här behandlas främst de möjligheter bestämmelsen har öppnat att göra gällande en rätt till en rättvis rättegång genomförd inom skälig tid — motsvarande Europakonventionens krav — även i fall då prövningen avser annat än civila rättigheter eller skyldigheter eller anklagelser om brott, så att konventionen inte är direkt tillämplig.1
1 Tröskelkriterierna i Europakonventionen artikel 6.1
Ännu när jag inledde mina juridikstudier i Uppsala i början av 1990talet framstod åberopande av Europakonventionen2 inför svensk domstol som en signal om att man inte hade något fullgott stöd för sin talan. Längre tillbaka ska den som gjorde ett sådant åberopande ha uppfattats som en galning.3 Som bekant har konventionen och Europadomstolens anslutande praxis successivt kommit att få en allt starkare ställning när det gäller bland annat hur rättegångar i svenska domstolar ska gå till.4 Ja, utvecklingen har gått dithän att det har ifrågasatts om den gått alltför långt, genom att Europakonventionen riskerar att uppfattas som en trollformel, vars blotta uttalande räcker för att utan vidare resonemang avgöra svåra rättsliga bedömningsfrågor såväl i praxis som på lagstiftningsnivå.
1 Denna artikel är en bearbetning av min analys Alla rättegångar ska genomföras rättvist och inom skälig tid – RF 2:11 har uppgraderat EKMR 6.1, e-publicerad på Bisnode InfoTorg Juridik den 21 december 2016. 2 Den europeiska konventionen den 4 november 1950 angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. 3 Jfr Elisabeth Palms och Carl Axel Petris respektive diskussionsinlägg i Fredrik Sterzel (red.), Europakonventionens införlivande med svensk rätt: Seminarium 14 maj
1993, Rättsfonden, 1993, s. 66 f. 4 Se t.ex. Dag Victor, Svenska domstolars hantering av Europakonventionen, Svensk Juristtidning 2013 s. 343 ff., särskilt s. 373–378.