Fakultativa regler: en taxonomi*
Av jur. dr ANNA WALLERMAN
Flexibilitet är tidens melodi på processrättens område, och i de senaste decenniernas reformer har successivt allt fler processuella regler fått fakultativ utformning. Någon diskussion om hur en fakultativ regel bör utformas eller om formuleringens betydelse har dock inte förts. Samtidigt förefaller just konstruktionen av fakultativa regler få betydelse för hur domstolar agerar, resonerar och beslutar i processuella frågor, vilket innebär att utformningen av fakultativa regler är praktiskt betydelsefull. I artikeln diskuteras och illustreras ett antal faktorer som kan användas för att analysera fakultativa regler.
1 En flexiblare rättegång
Att handläggningen av brottmål och tvistemål i allmän domstol ska kunna anpassas till förhållandena i det enskilda målet har, vid sidan av ökad effektivitet, sedan 1980-talet varit lagstiftarens främsta målsättning på processrättens område.1 Flera av de reformer som rättegångsbalken (RB) har genomgått under de senaste tre decennierna har syftat till att ”mjuka upp” processrättens grundläggande principer.2 Lagstiftningsarbetet har i denna ambition varit lyckosamt, i sådan utsträckning att det har konstaterats att RB i sin nuvarande form ger ”goda möjligheter att skräddarsy rättegången”.3 Effekten av detta är att kontrollen över processens utformning i allt högre utsträckning överförs från lagstiftare till rättsväsende.4 En sådan utveckling medför inte endast minskad förutsebarhet för parterna, utan även minskad demokratisk kontroll över domstolsprocessen. Ytterst begränsas den processuella uppmjukningen av RF 11:2, som stadgar att bestämmelser om rättegången ska meddelas i lag.5 Som utvecklingen sett ut har den emellertid inte inneburit att reglering utgått, utan snarare att de befintliga reglerna omvandlats från ob-
* Denna artikel har genomgått kvalitetsgranskning genom s.k. peer review (granskning av jämlike). 1 Se prop. 1986/87:89 s. 1, prop. 2004/05:131 s. 1 samt prop. 2015/16:39 s. 1. Se dock dir. 2016:31, som talar om ett möjligt behov av ”fastare struktur för rättens processledning”. 2 Se bl.a. prop. 1986/87:89 s. 75 och prop. 2004/05:131 s. 81 f. 3 Svea hovrätt, Wågnert m.fl., En skräddarsydd rättegång — och vägen dit: Svea hovrätts projekt om handläggningen av stora och komplicerade brottmål, s. 9. 4 Artikeln bygger på resonemang som utvecklats i författarens doktorsavhandling Om fakultativa regler: En studie av svensk och unionsrättslig reglering av skönsmässigt beslutsfattande i processrättsliga frågor (2015), där detta är en av slutsatserna. 5 Jfr prop. 1986/87:89 s. 78, som anger att det skulle finnas en ”viss motsättning” mellan detta grundlagskrav och ett domstolsförfarande som är ”i väsentliga hänseenden […] oreglerat i lag.”