Samebyars avtalsrätt
Av docent EIVIND TORP
I artikeln diskuteras frågan om samebyars befogenhet att ingå avtal beträffande renskötselrätten. Frågan är aktuell mot bakgrund av ett ökat intresse från olika exploatörers sida om att ingå avtal med samebyar som innebär en begränsning av renskötselrätten. Det har etablerats en praxis där samebyar, efter att ett beslut om tillstånd har fattats, ingår avtal med markexploatörer i syfte att begränsa skador för renskötseln. En sådan praxis kan ha betydelse med tanke på att olika uppfattningar om samebyars avtalsrätt har utvecklats.
Inledning
Den rättsliga regleringen av samebyars verksamhet återfinns i rennäringslagen (RNL) (1971:347). Av förarbetena framgår att en samebys huvudsakliga ändamål ska vara att genom samverkan mellan alla byns medlemmar få till stånd ”ett rationellt utnyttjande av betesmarker och tillgänglig arbetskraft med ett minimum av skada för tredje man.”1 Samebyars förvaltning – både vad gäller deras stadgar, ekonomiska förhållanden, styrelse, revision och bystämma m.m. – regleras i 30talet paragrafer i lagen. Därutöver berör en rad andra paragrafer i RNL samebyars rättigheter. Exempelvis har samebyar getts viktiga befogenheter vad gäller renskötselrättens praktiska utövande.2 En samebys förvaltning är i huvudsak reglerad enligt de principer som gäller för ekonomiska föreningar, men en sameby får inte driva annan verksamhet än just renskötsel.3 I förhållande till vad som gäller för andra ekonomiska föreningar gäller en del särskilda regleringar för samebyar. Bland annat bildas en sameby inte genom beslut av medlemmarna utan genom lag. Därutöver är medlemskapet obligatoriskt för alla som bedriver renskötsel inom samebyns verksamhetsområde. Detta innebär att renskötsel inte är tillåtet utanför en sameby.4 För samebyarna ska finnas en styrelse som företräder samebyn mot tredje man och för byns talan inför domstol och andra myndigheter (48 §). Även om samebyar i huvudsak organiseras enligt principer som härrör från associationsrättens område så innehåller RNL ett antal bestämmelser som ger offentliga myndigheter befogenheter som rör rensköt-
1 Prop. 1971:51 s. 160. 2 Se Geijer, Ulrika, Vem ”äger” renskötselrätten? Juridik, historia och en liten skvätt nationalekonomi, i Nordisk Miljörättslig Tidskrift, 2016:1, s. 4–48. 3 Jfr 9 § 3 st. RNL. 4 Se 1 § 3 st. RNL.