Rättigheter (del I av II)
Sverige, EKMR och EU:s rättighetsstadga
Av professor HANS-GUNNAR AXBERGER
Rättigheter används alltmer som politiska och juridiska argument.
För svensk rättstradition var detta länge främmande, men med EUinträdet och inkorporeringen av EKMR slog rättighetstänkandet rot.
Mänskliga rättigheter i FN:s tappning förespråkas nu på samma sätt som när de europeiska rättigheterna fördes fram och ställdes mot svensk rättspraxis. Samtidigt som det internationellt inspirerade rättighetstänkandet vitaliserat vårt rättsliv har det åstadkommit oreda och oklarhet. Vi har numera fyra skilda rättighetsdoktriner att förhålla oss till. Sammantagna bildar de ett rättighetsgytter som borde kunna benas ut i redigare former. Tesen här är att den nationella rättsordningen bör bilda utgångspunkt både för inhemsk rättstillämpning och vårt internationella samarbete. Inte för att svenska lagar skulle vara mer högtstående, utan för att de utgör rotsystemet i en under lång tid framvuxen stabil och fredlig samhällsordning, som i sin tur behövs om något motsvarande ska kunna åstadkommas på internationell nivå.
1 Inledning
Mänskliga rättigheter beskrivs enklast i obestämd form. Försöker man i stället precisera ”de mänskliga rättigheterna” upptäcker man snart att det inte finns någon avgränsad grupp rättigheter av det slaget. I stället är det en samlingsbenämning på skilda former av anspråk som individer och grupper ställer på samhället i övrigt. Anspråken är i grunden politiska men förs fram i rättslig form. Ett vanligt inslag i argumentationen är att det finns grundläggande inslag i all mänsklig samhällelig samlevnad som varje rättsordning måste återspegla.
Att mot en rättslig ordning åberopa en högre stående rätt är en mycket gammal tanke. Den fanns redan i antikens Grekland och har sedan återkommit i olika former.1 Den Magna Carta som företrädare för engelsk adel och kyrka tvingade kungen, som kallades Johan utan
1 För en översikt, se Willy Strzelewicz, De mänskliga rättigheternas historia, 1983. En senare källa är Samuel Moyn, The Last Utopia. Human Rights in History, 2010, där fokus ligger på modern tid. — Som helhet är litteraturen om rättigheter i det närmaste oöverskådlig och spänner över forskningsfält som filosofi, historia, sociologi, statsvetenskap och juridik. Moyns bok innehåller en bibliografisk essä där den intresserade kan orientera sig.