14 dagar av ostoppbar terror
Av professor MÅRTEN SCHULTZ
Ansvarsregleringen på yttrandefrihetsrättens område ger fortsatt upphov till svåra avvägningar mellan olika intressen. I artikeln hävdas att det senaste förslaget till reglering vilar på en orimlig avvägning, där de etablerade mediernas intresse tillåtits slå ut yttrandefrihetsrättens traditionella syn på ansvariga utgivare och att effekterna kan bli potentiellt farliga.
Inledning1 Den amerikanska filmserien The Purge tecknar en dystopisk bild av USA:s framtid. Efter en utveckling mot alltmer våld och brott röstar USA fram ett totalitärt parti — The New Founding Fathers — att leda landet. Genom ett tillägg till konstitutionen införs The Purge som innebär att under en dag varje år alla brott är tillåtna.2 Under samma dag stiger också samhällets skyddsfunktioner åt sidan — polisen ställs på sidlinjen då allt som är förbjudet blir tillåtet. Terrorn regerar. Men bara under ett dygn. Sedan är allt som ”vanligt” igen.
Jag associerar till filmens berättelse om ett fullständigt ansvarsfritt tillstånd, en tid när straffrätten helt satts ur spel, när jag läser ett lagförslag på yttrandefrihetens område.3 Det är närmare bestämt ett förslag om ansvaret för vissa pågående internetpubliceringar som påminner mig om filmerna. En brist i min liknelse med The Purge är dock att lagförslaget inte stannar vid en dags ansvarsfrihet utan utsträcker den till två veckor. 14 dagar av ostoppbar terror. Jag överdriver naturligtvis en aning. Men bara en aning.
De särskilda yttrandefrihetsgrundlagarnas förhållande till internet har i flera avseenden varit problematiskt ända sedan människor i Sverige började använda internet. En del av dessa har varit kända sedan länge; en del har varit mindre kända. I SvJT 2017 s. 673 ff. skriver Mikael Ruotsi, utifrån det nu pågående lagstiftningsarbetet, om ett litet okänt problem inom yttrandefrihetsregleringen: hur den s.k. webbsändningsregeln i 1 kap. 6 § YGL gör att webbsändningar på internet omfattas av det särskilda grundlagsskyddet. Ruotsi är kritisk mot att detta tillstånd inte rättas till i lagförslaget och ställer sig bakom en modell där grundlagsskyddet enbart ska gälla för internetpublicering-
1 Jag vill tacka Mikael Ruotsi för värdefulla kommentarer. 2 Det finns vissa undantag för t.ex. höga regeringstjänstemän. 3 Ändrade mediegrundlagar, SOU 2016:58. Lagrådsremissen kom den 22 juni 2017. Lagrådets yttrande kom den 5 september 2017. När jag nedan skriver ”yttrandefrihetsgrundlagarna” avses både tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). När jag talar om ”yttrandefrihetstraditionen” och liknande så avser jag den tradition som i botten vilar på TF.