Tillståndsförvaltningen — särskilt avseende den finansiella sektorn (Del II av II)
Av advokaten DAN HANQVIST
Staten reglerar på flera sätt olika företags tillträde till marknaden. Den rättsliga terminologin är på detta område tämligen splittrad och såväl materiella som formella skillnader mellan olika förfaranden kan vara svåra att uppfatta. I artikeln görs ett försök att systematisera rättsstoffet med den finansiella sektorn som referensområde, med hänsyn till både nationell rätt och den inom området dominerande unionsrätten. — Artikeln är uppdelad i två delar. I en första del (avsnitt 1–3) behandlades den grundläggande taxonomin och de olika förfaranden som kontrollerar själva marknadstillträdet. I denna andra del (avsnitt 4–8) behandlas vissa förfaranden som aktualiseras avseende redan pågående verksamhet respektive förfaranden som kvalificerar företagen för vissa rättsliga effekter.
4 Verksamhetsanknutna åtgärder (typ II)
4.1 Inledning
Myndighetsbeslut krävs inte endast för att ett företag i vissa fall ska få tillträde till marknaden. I vissa fall föreskrivs att särskilt tillstånd krävs också för beslut avseende vissa åtgärder under verksamhetens gång. Dessa beslut är av olika slag: dels de mer ingripande typ 1-besluten, dels de lindrigare typ 2-besluten.
4.2 Typ 1-beslut
Typ 1-besluten liknar A-besluten på det sättet att ett beslut krävs för att en viss verksamhet ska vara tillåten; emellertid gäller de inte marknadstillträde utan på vilket sätt en redan tillåten verksamhet ska bedrivas. Exempel på typ 1-beslut är:
• 7 kap. 12 § LBF238: Förvärv av egendom som motsvarar mer än 25 procent av förvärvarens kapitalbas. • 5 kap. 1 och 4 §§ LBF; 3 kap. 4 § LVB; 3 kap. 1 och 15 §§ FRL; 3 kap. 18 § LBT; 3 kap. 20 och 22 §§ LEP; 5 kap. 1 och 4 §§ LVM; 6 kap. 1 § LAIF; 2 kap. 12 och 15 §§ LVF: Gränsöverskridande verksamhet inom EES.
238 Förkortningar (inklusive citerade källor) som har definierats i Del I (SvJT 2019 s. 397) har samma betydelse i denna Del II.