Litteratur
CLAES MARTINSON, Femton förmögenhetsrättsliga forskningsresultat, Uppsala 2018, 604 s.
Inledande inledning
Claes Martinson utkom för cirka ett år sedan med Femton förmögenhetsrättsliga forskningsresultat — och totalt tjugo konkreta exempel på forskning kring bankjuridiska teman som illustrerar vad en resultatinriktning skulle kunna tillföra i förmögenhetsrätten. En lång undertitel, som jag återkommer till.
Framställningen väcker en räcka övergripande frågor om vad juridik egentligen är. Vad är forskning? Vad är vetenskap? Vad är rättsvetenskap? Vad gör juristen? Och varför och hur? Och inte minst kan man fundera över vad som menas med teori respektive praktik. Är rättsvetenskapsmannen en teoretiker och domaren en praktiker? Eller är det tvärtom? Eller går det inte att särskilja teori och praktik? Är sådana dikotomier kanske döda? Nils Jareborg skriver följande.1 ”Det har sagts att den västerländska filosofins historia består av fotnoter till Platon. Det ligger en hel del i detta. Platons dikotomi mellan skenverklighet och verklig verklighet har tyranniserat europeiskt tänkande, och kombinerats med andra grundläggande dikotomier: kropp och själ, objektivt och subjektivt, fakta och värden, beskrivning och värdering osv.” Under senare år tycker jag mig ha noterat att ett mer intuitivt holistiskt synsätt trängt sig fram och brett ut sig. Det gäller inte minst inom beteendevetenskapen i stort och inom medicinen. Kropp och själ har blivit ett liksom även förnuft och känsla. Eller som Nils Jareborg säger i samma uppsats; nämligen att dikotomier har ersatts av ”kontextbundna distinktioner”.
Måhända är det så. Inför denna anmälan av Claes Martinsons bok har jag skummat lite på ytan av vad som i olika sammanhang har sagts om vetenskap i allmänhet och rättsvetenskap i synnerhet. Det som då har slagit mig är att det knappast finns några enkla sätt att lära sig det som är komplicerat, men att det finns många komplicerade sätt att lära sig det som är enkelt. Jag har också under resans gång fastnat för ett citat av Ernst Mach:
Det finns inget förskräckligare än de stackars människor som har lärt sig alltför mycket. Vad de har är en spindelväv av tankar som är för svag för att stödja sig på, men tillräckligt komplicerad för att skapa förvirring.2
Aristoteles fem vetenskapliga kvaliteter
Aristoteles utgick från att det fanns fem olika kvaliteter hos människan i hennes strävan att uppnå sanning. Det var episteme (vetenskaplig kunskap), sophia (filosofisk vishet), nous (intuitivt förstånd), techne (praktiskt kunn-
1 Nils Jareborg, Rättsdogmatik som vetenskap i SvJT 2004 s. 1. Uppsatsen bygger på ett föredrag hållet av honom i Oslo 2002. 2 Ang. Ernst Mach (österrikisk matematiker, fysiker, filosof, 1838–1916), se Karl Sigmund, Wienkretsen — Filosofi vid avgrundens rand, Stockholm 2017. Citatet återfinns där på s. 28.