Litteratur
FRAUKE ROSTALSKI, Das Natürlichkeitsargument bei biotechnologischen Maßnahmen (Schriften zur Rechtstheorie, Band 290), Duncker & Humblot, Berlin 2019, 219 s. naturam expellas furca, tamen usque recurret — Horatius
I den samhällspolitiska debatten förekommer ofta argument kring vad som kan betraktas som ”naturligt” och vilket (etiskt eller moraliskt) värde det ”naturliga” har. Inte sällan används naturlighetsargument som ett slags trumfkort. Företeelsen är på intet sätt ny. Under t.ex. 1700- och tidigt 1800-tal ställdes förställning ofta mot det naturliga, ”det sanna, det av Gud givna, det medicinskt riktiga, det förnuftsenliga, de naturliga behoven, den naturliga skönheten, de[n] ursprungliga dräkten, den gamla redligheten, den nödvändiga hierarkin”.1 Samtidigt ansåg tidens merkantilistiska teoretiker att det fanns ”en avgrundsdjup skillnad mellan naturen och den av människor skapade kulturen”; man antog ofta att ”allt som människor lagt sin hand vid också måste underkastas deras ständiga uppsikt och omtanke”.2 Emellertid förefaller det ”naturligas” etiska eller moraliska, och därmed politiska och därför rättsliga, ställning inte sällan vara oklar eller förvirra(n)d(e). Således har motståndet mot att göra den redan tidigare materiellt könsneutrala äktenskaps- respektive sambolagstiftningen3 också formellt könsneutral baserats på föreställningen om att homosexualitet vore något ”onaturligt”. På samma sätt bygger det omfattande motståndet mot genetiskt designade grödor, och ännu mer genetiskt designade djur och kloning, ofta på föreställningen att sådana förfaranden vore ”onaturliga”4. Hit hör också ofta den avvisande inställningen till surrogatmödraskap. Både födoämnen och hälsokost marknadsförs ofta under förevändningen att de vore ”naturliga”; samma föreställningar ligger till grund för ofta framförda tankar kring amning och barnuppfostran. ”Naturlighet” anses således vara ett positivt värde och normativ måttstock,5 en slags given begränsning av människans (i alla fall under ”kapitalismen”) begränsade självsvåld. ”Naturlighet” uppfattas som progressivt: ”naturen har ett skyddsvärde och att människans rätt att förändra och bruka naturen är förenad med ett ansvar för att förvalta naturen väl”.6
1 L. Runefelt, Att hasta mot undergången (2015), s. 288. 2 Se S.-E. Liedman, Den synliga handen (1986), s. 17; se också s. 132. 3 Se D. Hanqvist, ”En könsspecifik äktenskapsbalk — ’distinction without a difference’?”, JT 2003–04 s. 964. 4 Jfr MB 13 kap. 4 §. 5 Jfr MB 13 kap. 13 §. 6 MB 1 kap. 1 § första stycket, andra meningen.