Tillgång till arbete för personer med psykiska funktionsnedsättningar
Av jur.dr SABINA HELLBORG1
Diskrimineringslagens förbud mot diskriminering genom bristande tillgänglighet innebär att arbetsgivare har en skyldighet att vidta skäliga anpassningsåtgärder för arbetssökande och arbetstagare med funktionsnedsättning.
Denna skyldighet gäller även i förhållande till personer med psykiska funktionsnedsättningar, vilket medför andra utmaningar än avseende fysiska dito. I artikeln diskuteras dessa utmaningar utifrån några av de frågor som regleringen ger upphov till. Vad krävs av arbetstagaren respektive arbetsgivaren för att förbudet ska tillämpas? När måste arbetsgivaren agera, och hur? Vilka förändringar av arbetsuppgifter, arbetets organisation och arbetsmiljö krävs? Vilken betydelse har möjligheten till dialog mellan arbetsgivare och arbetstagare i de aktuella frågorna? Det övergripande syftet med artikeln är att, med grund i en systematisering och analys av rättskällorna, belysa de rättsliga oklarheter som råder kring tillgång till arbete för personer med psykiska funktionsnedsättningar.
1 Inledning
Strävan efter ett mer effektivt skydd mot diskriminering har lett till en relativt utvecklad diskrimineringsrätt. Huruvida den också är välfungerande, i den meningen att diskrimineringslagen (2008:567), DiskL, och dess förbud används i tillräcklig utsträckning, är däremot omdiskuterat.2 Utan att recensera diskrimineringslagens tillämpning kan det konstateras att det åtminstone finns delar av lagen som ännu inte klargjorts i rättstillämpningen. Ett exempel på det är förbudet mot diskriminering genom bristande tillgänglighet för personer med psykiska funktionsnedsättningar.3 Förbudet gäller bland annat i arbetslivet4 och ålägger arbetsgivare att vidta tillgänglighetsåtgärder för att personer med funktionsnedsättning ska komma i en jämförbar situation med personer utan funktionsnedsättning. Genom nämnda reglering genomförs EU-rättsliga krav i frågan, och motsvarande skyldigheter
1 Arbetet med denna artikel har bedrivits inom ramen för det av Forte finansierade postdokprojektet Förbud mot bristande tillgänglighet — rättsliga möjligheter och begränsningar gällande ett aktivt deltagande för personer med funktionsnedsättning (Dnr 2018–01828). Tack till Johanna Chamberlain, Sara Hovi, David Johansson, Erik Sjödin och Karolina Stenlund för läsning av och kommentarer på texten i olika skeden. 2 Se t.ex. Svenaeus, L, Tio år med Diskrimineringsombudsmannen. En rapport om nedmontering av diskrimineringsskyddet, Arena idé november 2020. 3 1 kap. 4 § p. 3 DiskL och 1 kap. 5 § p. 4 DiskL. Förbudets tillämpning har nyligen kritiserats av FN:s kommitté för rättigheter för personer med funktionsnedsättning (funktionsrättskommittén), se Communication no. 45/2018, Sahlin v. Sweden. Se vidare nedan, avsnitt 7. 4 2 kap. 1 § DiskL.