Bevisbördefrågor vid fel i tjänst
Av jur.kand. TORBEN BECK JOHANSSON och jur.kand. MARCUS LINDKVIST1
Högsta domstolens avgöranden innehåller inget klart besked avseende vem som har bevisbördan för hur en tjänst har utförts i tvister om faktiska fel i tjänster, när det saknas ett resultat av tjänsten att besiktiga. Artikeln behandlar hur bevisbördeplaceringen avseende fel i tjänster i viss utsträckning verkar styras av dogmatiska principer om vem som påstår ett visst förhållande eller kräver betalning, och argumenterar för att bl.a. bevisteorier om bevissäkring och handlingsdirigering bör få större genomslag.
1 Inledning
Ibland förekommer skrivningar i domskäl om att det är köparen, eller den som gör gällande ett visst fel, som har bevisbördan för felet i fråga. Enligt Högsta domstolen kan dock fel röra flera skilda faktorer eller rättsfakta vilka samtliga ingår i felbedömningen. Det kan vara fråga om till exempel vad som har avtalats om varan eller tjänsten, huruvida en påstådd avvikelse förelegat eller inte, vad som utgör ett faktiskt fel och när i tiden ett fel förelegat. Det är enligt Högsta domstolen inte givet att bevisbördan och beviskravet är desamma för de olika faktorerna och rättsfaktumen.2 Även i doktrin delas bevisbördefrågorna om fel upp. Frågorna kan avse avtalets innehåll, förekomsten av en avvikelse och frågan om huruvida defekten fanns vid riskövergången eller inte. Även doktrinen anser att bevisfrågorna kan besvaras olika beroende på vilken kategori som gör sig gällande.3 Behovet av uppdelning av frågorna blir tydligt i vissa typiska feltvister avseende tjänster. I en del tvister hamnar fokus på avtalet — vad var det närmare bestämt för tjänst som skulle utföras? I de tvisterna kan det vara klart hur tjänsten har utförts, medan det är oklart vad avtalet egentligen säger om tjänstens utförande. Tvisten kretsar då ofta kring vad som sades vid avtalsslutet, hur bestämmelser ska tolkas osv.
I andra tvister hamnar fokus på tjänstens utförande — har den utförts på avtalsenligt sätt? I de tvisterna kan det vara klart vad avtalet innebär, men oklart om tjänsten uppfyller avtalets krav. Tvisten kretsar då ofta kring vad utföraren faktiskt gjort. Denna typ av felfrågor benämns ofta som frågor om ”faktiska fel” eller ”avvikelser”. I den här
1 Författarna är verksamma vid Advokatfirman Delphi. Författarna vill rikta ett stort tack till docent Martin Sunnqvist för värdefulla synpunkter. Författarna ansvarar själva för eventuella felaktigheter. 2 NJA 2015 s. 233, p. 14. 3 Ekelöf m.fl., Rättegång, fjärde häftet, JUNO version 7 s. 119–120; Nordh, Bevisrätt B, JUNO version 2, s. 108–110; Heuman, Bevisbörda och beviskrav i tvistemål, 2005, s. 303–314; Johansson, Konsumenttjänstlagen — En kommentar, JUNO version 2, avsnitt 9.8.