Notiser
Straffrätten som den samhälleliga maktens gradmätare – Foucault med Nietzsche
Jag vill i denna text presentera ett sätt att rättsfilosofiskt betänka den i Sverige rådande straffrättspolitiska diskursens alltmer ensidiga och odifferentierade fokus på straffskärpningar och ökad repression som universalmedel för brottsbekämpningen samt tendensen till en politisk beredvillighet att i allt större utsträckning göra avsteg från effektivitetsbegränsande straffrättsliga och straffprocessuella principer som syftar till att upprätthålla integritet och rättssäkerhet.1 Detta kan nämligen med utgångspunkt i Michel Foucaults straffteori betraktas som en följdriktig förveckling, orsakad av de senaste decenniernas samhälleliga och politiska förändringar. Då Foucaults teori om straff, såsom den kommer till uttryck i Övervakning och straff, i flera avseenden närmast bildar en pendang till och vidareutveckling av Friedrich Nietzsches teser i dennes stridsskrift Till moralens genealogi, företar jag en läsning av Foucault i ljuset av Nietzsche.2 I det följande skisseras de båda tänkarnas straffteorier, varvid särskild tyngdpunkt läggs vid relationen mellan makt och straff. Avslutningsvis konkretiseras på vad sätt jag menar att ifrågavarande teorier i samtal med varandra kan kasta ljus över den ovannämnda diskursiva utvecklingen.
Straffets ändamål
Den kafkaeskt klingande frågan varför vi överhuvudtaget straffar, saknar enligt såväl Nietzsche som Foucault ett entydigt svar. Nietzsche, till att börja med, avfärdar i genealogisk anda att straffet skulle uppvisa en mening eller fylla ett bestämt ändamål; istället bör man begränsa sig till att tala om straffets ursprung.3 Ty enligt Nietzsche gäller att ”orsakerna till uppkomsten av något och den slutliga nyttan, den faktiska användningen av och inordnandet av detta i ett system av ändamål är toto coelo åtskilda” (MG, II, 12). Detta då ”det förhandenvarande, det som kommit till stånd ständigt uttolkas på nytt […] för nya ändamål av en makt som är överlägsen det” (MG, II, 12). Mer konkret uttryckt: ”[V]arje ändamål, varje nytta är enbart ett tecken på att en vilja till makt har blivit herre över något mindre mäktigt och åt detta givit meningen av en funktion utifrån sig själv (MG, II, 12). I anslutning till Nietzsche gör Foucault, å
1 Se härom t.ex. Magnus Ulväng, Brottsbekämpning, rättssäkerhet och integritet — vad är det som har hänt och vad skall vi göra?, SvJT 2007, s. 1–16, Petter Asp, Går det att se en internationell trend? — om preventionismen i den moderna straffrätten, SvJT 2007, s. 69–82; Iain, Cameron, Brottsbekämpning, rättssäkerhet och integritet — vissa internationella trender, SvJT 2007, s. 83–98; Petter Asp, Straffrätten — i går, i dag och i morgon, SvJT 100 år (festskrift), 2016, s. 161. 2 I det följande refereras direkt i texten till Michel Foucault, Övervakning och straff [ÖS] 4 uppl., Lund: Arkiv förlag, 2003 och Friedrich Nietzsche, ”Till moralens genealogi” [MG], i: Samlade skrifter: band 7, Stockholm: Symposion, 2018 (kursiveringar i original). För det verkningshistoriska sambandet mellan Nietzsche och Foucault, se t.ex. Evangelia Sembou, “Foucault’s Use of Nietzsche”, i: Manuel Knoll, Barry Stocker (red.), Nietzsche as Political Philosopher, Berlin: de Gruyter, 2014, s. 431–448. 3 Jfr. Jochen Bung, Nietzsche über Strafe, ZStW, 119:1, 2007, s. 128.