En reformerad EU-domstol
Av senior counsel MAGNUS SCHMAUCH1
EU-domstolen har sedan det svenska medlemskapet i Europeiska unionen förändrats i grunden. Det gäller både den institutionella strukturen och förfarandet. Personaldomstolen har avskaffats och tribunalen har fått dubbelt antal ledamöter. Prövningstillstånd har införts för vissa överklaganden från tribunalen till domstolen. I år kommer kravet på prövningstillstånd att utvidgas och tribunalen ska ta över ansvaret för förhandsavgöranden i vissa sakfrågor, bland annat mervärdesskattefrågor. Reformen, som förhoppningsvis ska leda till en effektivisering av den dömande verksamheten, innebär samtidigt ett steg mot en mer renodlad roll för EU-domstolen som konstitutionell domstol.
1 Inledning
EU-domstolen (EUD)2 har genomgått en stadig förändring under de senaste fyrtio åren. Olika domstolsinstanser har tillkommit och försvunnit och prövningstillstånd har införts för vissa måltyper. Genom förordning 2024/2019, som trätt i kraft den 1 september 2024, genomförs ytterligare förändringar som innebär en radikal reform av EUD:s arbetssätt.3 Tribunalen kommer nu att få behörighet att besvara begäran om förhandsavgöranden i frågor som rör tull, moms, utsläppsrätter, punktskatter, tolkning av den gemensamma nomenklaturen i tulltaxan och ersättning till passagerare vid försenade eller inställda flyg. Därtill utvidgas systemet med prövningstillstånd.
Reformen initierades av EUD sent år 2022 och har redan gett upphov till initierade artiklar i ämnet. Dessa har emellertid inte alltid kunnat beakta den slutliga utformningen av reformen.4 I denna artikel ges en kortare framställning av reformen, dess historiska kontext och hur den direkt och indirekt påverkar våra svenska myndigheter.
1 Författaren är jur.dr och senior counsel på Wigge & Partners Advokat KB. Artikeln uttrycker endast författarens personliga åsikter. Tack till Hanna Pettersson för värdefulla synpunkter. 2 I det följande avses med ”EUD” den gemensamma institutionen, medan begreppen ”domstolen”, ”tribunalen” och ”personaldomstolen” avser dess enskilda dömande instanser. I framställningen används således en annan modell än i FEU, där domstolen med versal avser hela institutionen medan domstol med gemen avser själva domstolen, EUD, utan tribunalen och specialdomstolar. 3 Europaparlamentets och rådets förordning (EU, Euratom) 2024/2019 av den 11 april 2024 om ändring av protokoll nr 3 om stadgan för Europeiska unionens domstol. 4 Bobek, Preliminary rulings before the General Court: What judicial architecture for the European Union?, Common Market Law Review 60: 1515–1550, 2023, Kühn, The upcoming reform of the judicial system of the European Union, Europarättslig tidskrift 1/2024, s. 89, Petric, The preliminary ruling procedure 2.0, European Papers, Vol. 8, 2023, No 1, pp. 25–42, och Sarmiento, Editorial Note: On the Road to a Constitutional Court of the
European Union: The Court of Justice After the Transfer of the Preliminary Reference Jurisdiction to the General Court, (2023) 19 CYELP VII.