Visionen om det koldioxidfria kolkraftverket*
Av fil.dr ERIK BENGTSON, docenten OSKAR MOSSBERG och jur.dr LOVE RÖNNELID1
För några år sedan hade ett företag systematiskt omtalat ett kolkraftverk som koldioxidfritt. Det fick en miljöorganisation att väcka talan. Marknadsdomstolen fann dock att det inte utgjorde vilseledande marknadsföring — det var inte ens marknadsföring. Det här är en rättsretorisk artikel, där vi kommenterar domstolens slutsats och vägen dit. Artikeln visar på motsättningar i synen på marknadsföring mellan marknadsföringsteorin och marknadsföringsrätten. Analysen kan bidra till kunskap om rättsliga strukturer som påverkar möjligheterna för kommande reglering av grön marknadsföring.
1 Ett koldioxidfritt kraftverk?
Under tidigt 2000-tal började ett av Europas ledande energiföretag att utveckla ett nytt slags kraftverk. Det brunkolseldade Kraftwerk Schwarze Pumpe i tyska Spremberg skulle husera världens första pilotanläggning för avskiljning och lagring av koldioxid i berggrunden (carbon capture and storage, eller CCS). Det var en stor satsning, mot ett högt mål. Projektet gavs det visionära namnet ”det koldioxidfria kraftverket”. Visionen var att koleldade kraftverk i framtiden skulle kunna ha noll, eller åtminstone nära noll, koldioxidutsläpp. Om satsningen gick i lås kunde det mycket väl vara historiens viktigaste klimatsatsning.
Bolaget var djupt engagerat i miljöfrågor och hade anseende som en av världens viktigare aktörer för att finna lösningar, inte minst nya tekniska sådana, som bidrar till att motverka klimatförändringar. Det var därmed både naturligt och viktigt för bolaget att dela med sig av sin kunskap och informera om teknikutvecklingen. Bolaget var det statligt ägda Vattenfall, som under lång tid profilerat sig i miljö- och klimatfrågor.2 Man informerade öppet och löpande om kraftverksprojektet.
* Denna artikel har genomgått kvalitetsgranskning genom s.k. peer review (granskning av jämlike). 1Den följd i vilken författarnamnen anges återspeglar inget annat än efternamnens alfabetiska ordning. Erik Bengtson är lektor i retorik vid Södertörns högskola och forskare i retorik vid Uppsala universitet. Oskar Mossberg är lektor i civilrätt vid Uppsala universitet. Love Rönnelid är biträdande lektor i folkrätt vid Stockholms universitet. Bengtsons och Mossbergs arbete med artikeln har finansierats av Energimyndigheten genom forskningsprogrammet Människa Energisystem Samhälle (MESAM). Författarna vill tacka de två anonyma granskarna för deras värdefulla synpunkter. 2Som företaget självt tecknar sin historia har det varit engagerat i miljöskyddsfrågor sedan 1940-talet (https://historia.vattenfall.se/stories/i-hetluften/tidig-miljovardhallristningar-sparas).