JO:s tillsyn över privata utförare av offentlig förvaltningsuppgift — särskilt fristående skolor
Av docent Lotta Lerwall
I denna uppsats diskuteras Justitieombudsmannens tillsynsområde ifråga om offentlig förvaltning som bedrivs av enskilda. Minskar tillsynsområdet — och därmed riksdagens kontrollmakt — till följd av att det blir allt fler enskilda utförare av offentlig förvaltning och bör tillsynsområdet förändras?
Riksdagens ombudsmän — en del av kontrollmakten
Svensk Juristtidning har funnits under ungefär hälften av de drygt 200 år som JO-ämbetet har existerat. Under denna tid har diskussioner om JO:s tillsynsområde varit få i Svensk Juristtidning. De senast decennierna har samhället utvecklats i en inriktning som innebär att allt mer av den offentliga förvaltningen utförs av enskilda, ibland med offentlig finansiering. Det gör att det nu finns skäl att fundera över vilken påverkan detta har för JO:s tillsynsområde och därmed riksdagens kontrollmakt.
När nuvarande regeringsform infördes var omfattningen av offentlig verksamhet utförd av enskilda marginell i jämförelse med i dag, vilket kan förklara avsaknaden av kommentarer i förarbetena rörande de enskilda subjektens ställning. Offentlig förvaltning utförd av enskilda har ökat kontinuerligt under senare år. Enligt Skolverkets statistik har exempelvis antalet fristående grundskolor ökat från 585 st. till 800 st. under de senaste tio åren. På gymnasienivå har en ökning skett från 359 st. (2007) till 452 st. (2014). Även inom socialtjänsten har antalet ansökningar om tillstånd att bedriva enskild verksamhet ökat, liksom andelen offentligt finansierad vård som utförs av privata vårdgivare.1 Vid regeringsformens införande ansåg grundlagberedningen att det är möjligt att betrakta även de privaträttsliga organ, som ombesörjer myndighetsutövning, som myndigheter. Skälet för att ge myndighetsbegreppet en vid tolkning var att annars riskeras ”de garantier och de kontrollmedel som grundlagen anvisar kunna förlora i räckvidd”.2 Behovet av att kunna utföra kontroll över alla dem som utövar offentlig makt ansågs motivera en generös tolkning av vad som är att se som myndighet i regeringsformens mening. Privaträttsliga subjekt inräknas inte i myndighetsbegreppet, men det är lätt att instämma i att det finns ett
1 SOU 2015:7 s. 110 f. och 126 f.2 SOU 1972:15 s. 123.