Jämkning av företagarnas avtal i Finland
Under de senaste åren har man i Finland livligt diskuterat den s. k. företagarskyddslagstiftningen, med vilken man kunde skydda näringsidkare — speciellt de mindre — mot oskäliga avtalsvillkor i avtalsförhållanden mellan företag.
Handels- och industriministeriet tillsatte år 1978 en kommission för företagarskydd, som fick till uppgift att förbereda en reglering av småföretagarnas avtalsskydd och att utreda, hur orimliga företagaravtal borde kontrolleras.
Förutom dessa specialstadganden har man samtidigt även berett ett allmänt jämkningsstadgande för avtalslagen (AVL § 36) som till sitt innehåll motsvarar samma lagrum i Sverige. Enligt förarbetena till Finlands AVL § 36 är lagrummets syfte uttryckligen att vara ett steg mot företagarskydd. Detta syfte kan förmodas bli tillgodosett även på så sätt att förarbetena kommer att påverka näringslivets avtalspraxis även utanför domstolstvister.
1. Lagstiftningssituationen
Företagarskyddskommitténs betänkande avgavs år 1979 och har tills vidare inte lett till någon egentlig lagstiftning. Betänkandet innehåller ju i hög grad detsamma som motsvarande betänkande i Sverige (SOU 1981: 31 "Avtalsvillkor mellan näringsidkare") och skulle därtill ge konkurrensmyndigheterna omfattande fullmakter att blanda sig i företagarnas inbördes avtalsproblem. Företagarskyddet skulle enligt dessa planer grunda sig på marknadsdomstolstvister och myndigheternas övervakning. Finlands riksdag har påskyndat dessa egentliga företagarskyddsstadganden och stadgandenas genomförande står också på den nuvarande regeringens program.
I sitt tal under senhösten 1982 har statsminister Kalevi Sorsa emellertid hänvisat till det andra lagstiftningsinitiativet, som han ansett innebära en förbättring även av företagarskyddet, nämligen det allmänna stadgandet om jämkning av avtalsvillkor (AVL § 36), som nyligen trätt i kraft. Speciellt lagens motivering innehåller nämligen rikligt med stoff för företagarskyddet. Dessutom hänvisade statsministern till de korrigeringar av avtalsvillkoren, som skett inom näringslivet, särskilt inom oljebranschen och inom dagligvaruhandeln, samt meddelade, att regeringen nu följer situationen och i samförstånd med näringslivet fortsätter att utreda vilka åtgärder som är av nöden.
Riksdagens lagutskott har behandlat sagda AVL § 36 och i sitt betänkande konstaterat, att lagrummet utgör en viktig och brådskande del av företagarskyddet. Även lagutskottet konstaterade, att med tanke på företagarskyddet det för viktiga standardavtals del i viss mån skett en positiv utveckling under den senaste tiden, vilket bl. a. berott på den verksamhet, som "företagarnas avtalsnämnd" vid Centralhandelskammaren utövat. Det oaktat påskyndade utskottet även andra lagstiftningsåtgärder, som effektiverar företagarskyddet.